Nieuwe landingsbaan is duurste project MAF ooit

Hoe MAF landt in Myanmar

in Christelijk Nieuws

De aanleg van een landingsbaan in de regio Chin State in Myanmar blijkt het duurste project van Zendingsorganisatie Mission Aviation Fellowship (MAF) ooit te zijn. De baan kost zo’n 1,1 miljoen euro en is het eerste project van MAF in het Aziatische land.

Myanmar kent veel gebieden waar bewoners nauwelijks contact hebben met de buitenwereld. Volgens MAF-woordvoerder Mark-Jan Bremmer maakt de bereikbaarheid van een vliegtuig in die regio’s een duidelijk verschil voor de leefomstandigheden van de Myanmarezen. “Het wordt makkelijker om goederen als bijbels, schoolspullen, medicijnen en bouwmaterialen naar een afgelegen provincie als Chin State te brengen. Daarnaast krijgen bezoekers, waaronder dokters en predikanten, betere toegang tot het gebied.”

Gesloten

“Myanmar staat bekend als een gesloten land en christenen vormen er een minderheid – landelijk wordt vier procent van de totale bevolking tot het christendom gerekend. Lange tijd kwam ook MAF niet binnen om hulp te verlenen,” vertelt Mark-Jan. “Na een bezoek van de vicepresident en een aantal ministers aan het gebied in 2017 kregen we uiteindelijk tóch toestemming om de landingsbaan aan te leggen en een basis te vestigen. Ik zie dit echt als een wonder. De reacties van de inwoners waren dan ook prachtig om te zien. Onze aanwezigheid en die van andere organisaties waarmee we samenwerken, vormen een enorme bemoediging voor hen.”

Tijdelijk stil

Nadat het gebied nauwkeurig was onderzocht, startte MAF met het aanleggen van de landingsbaan. Al gaat dat niet altijd zonder slag of stoot. Mark-Jan: “Soms ligt er in een deel van het afgebakende gebied meer van het gesteente graniet dan we dachten. De operatie komt dan tijdelijk stil te liggen, omdat het gesteente opgeblazen moet worden. En het blijft een enorme uitdaging om alle materialen naar Lailenpi, het dorp in Chin State waar de basis straks komt, te brengen.”

Regenperiode

“Om ruimte voor de baan te maken in het ongerepte gebied, moest een deel van een bergrug worden afgegraven. Dit komt neer op ruim 510.000 kubieke meter grond,” vervolgt de woordvoerder. “En vanwege de hevige regenperiodes in deze regio leggen we een baan van ruim 700 meter aan - ongeveer twee keer zo lang de gemiddelde landingsbaan voor MAF-toestellen. Deze bestaat volledig uit asfalt en ligt met een hellingshoek van 2 procent zo vlak mogelijk: geen veelvoorkomend verschijnsel in dit deel van Azië. Zo kunnen onze piloten in ruwe weersomstandigheden veilig landen.”

Door dit doel na te streven, staat deze operatie straks in de boeken als de grootste en daarmee duurste uit de 75-jarige geschiedenis van MAF. Wanneer alles volgens de planning verloopt, kunnen de eerste MAF-toestellen komend voorjaar op de baan landen.

Beeld: MAF
Tekst: Lukas ten Napel

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons