Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Zo komen je goede voornemens wél uit

Dit jaar doen we het anders!

En natuurlijk doen we het dit jaar gewoon weer: goede voornemens formuleren. Ook al weten we heus wel dat de meeste goede voornemens in de eerste 3 weken stranden, die 1e januari blijft iets magisch houden. Hoe zorg je dat je wensen dit jaar wel uitkomen?

Deel:

Een nieuw, vlekkeloos jaar strekt zich voor je uit: een nieuwe kans, nieuwe mogelijkheden. We "laten los wat eertijds gebeurd is en zien uit naar datgene wat aan het ontkiemen is", om met de woorden van Jesaja te spreken. Maar nu écht:

Doe het eens anders

Als we nieuwjaarswensen formuleren of goede voornemens bedenken, heeft het eigenlijk altijd te maken met iets wat jij voor jezelf wilt doen of bereiken. Maar wat, als we nou eens goede voornemens zouden bedenken die te maken hebben met ‘iets goed doen voor een ander’? Zouden we dan niet méér gemotiveerd zijn om het ook daadwerkelijk te doen? Simpelweg, omdat we die ander(en) niet teleur willen stellen?

Ik herinner me dat we in mijn studententijd de stad ingingen om geld op te halen voor ‘het minderbedeelde kind’. Nou ben ik niet geweldig in marketing voor mezelf, maar ik moet zeggen: hier was ik echt goed in, omdat het niet om mij ging, maar om die ander. Het idee dat we met dat geld zo veel kinderen blij konden maken, motiveerde me om echt tot het uiterste te gaan. ‘Mevrouw, elk dubbeltje is een dubbeltje!’ En ja hoor, dan ging de portemonnee open en deed iemand iets in mijn collectebus. En uiteraard motiveerde dat gebaar mij dan weer om (in de kou!) zo veel mogelijk geld op te halen.

Werk vanuit intrinsieke motivatie

En dát is nou precies wat je nodig hebt om je goede voornemens tot uitvoering te brengen: intrinsieke motivatie – oftewel motivatie vanuit je hart. Ik hou van kinderen. Het idee dat er kinderen zijn die pijn hebben of verdriet, of die geen eten of geen knuffeltje hebben, of iets om mee te spelen… ik kan er spontaan om huilen.

God heeft ons allemaal een eigen ‘liefdesdoelgroep’ gegeven, waarvoor jouw hart sneller gaat kloppen. Als je hoort dat het niet goed gaat met die doelgroep (gehandicapten of baby’s, een uitstervende plant of panda’s – maakt niet uit wie of wat), dan wil je gewoon in actie komen! Puur omdat je je op de een of andere manier verbonden voelt met die doelgroep. En als je dan in actie komt, ben je ineens heel volhardend, simpelweg omdat je écht vanuit je hart gemotiveerd wordt om ervoor te gaan en het niet op te geven. Voor welke doelgroep klopt jouw hart? Wie zou jij dit jaar graag willen dienen?

Stel doelen, in plaats van goede voornemens

Tja, en dan nog zoiets. Je kunt wel een of ander vaag idee hebben over wat je graag zou willen doen of bereiken dit jaar, maar als je je goede voornemens niet omzet in doelen, gebeurt er waarschijnlijk niet veel. Waarom? Het woord ‘voornemen’ zegt het al: je neemt het je voor om iets te doen. Maar dat is nog geen concrete actie.

In gedachten kun je ongelooflijk attent zijn: ‘O ja, ik moet die en die even een kaartje sturen’, of: ‘ik zal haar nog even bellen om te vragen hoe het gaat’. Maar als je niet vervolgens dat kaartje schrijft én op de post doet, of niet meteen de telefoon pakt, gebeurt er niets! Dus: maak je goede voornemens nou eens heel concreet. Je hebt al bedacht voor welke doelgroep je iets wilt doen. Schrijf er dan nu bij wat je precies voor hen wilt gaan doen én wanneer. Maak het meetbaar, want dan kun je jezelf controleren of je het ook daadwerkelijk gedaan hebt. En daarna? Voel de vreugde als beloning dat jij iemand heel speciaal hebt liefgehad, want ook God wordt daar heel blij van!

Geschreven door

Carianne Ros

--:--