Filmrecensie Ad Astra: 'Zielsalleen op weg naar Neptunus'

'Het scenario rammelt een beetje, zeker tegen het slot'

Filmrecensie Ad Astra

Een halve eeuw na de eerste maanlanding hebben verhalen over astronauten nog niets aan populariteit ingeboet. De afgelopen jaren konden we – liefst op een zo groot mogelijk scherm natuurlijk – kijken naar meeslepende ruimtefilms als Gravity, Interstellar, The Martian en First Man. En nu is er Ad Astra, een thriller die elementen bevat van al die eerdere films, maar daar ook weer een heel eigen draai aan geeft.

Het verhaal doet in grote lijnen denken aan Heart of Darkness, de roman van Joseph Conrad, die ook aan de basis lag van de filmklassieker Apocalypse Now. Brad Pitt speelt Roy McBride, een astronaut die in de nabije toekomst naar Neptunus moet reizen om op zoek te gaan naar zijn vader Clifford (Tommy Lee Jones), die daar twintig jaar geleden tijdens een missie is verdwenen. Er zijn aanwijzingen dat Clifford nog leeft, mogelijk gek is geworden en nu een bedreiging vormt voor het leven op aarde.

Grote levensvragen

Regisseur en scenarist James Gray (bekend van onder meer The Yards en The Immigrant) zet met Ad Astra hoog in: hij wil niet alleen spanning en visueel spektakel bieden, maar ook een klassiek vader-zoonverhaal vertellen én allerlei grote levensvragen behandelen. Zijn we alleen in het universum? En waar draait het leven nou ten diepste om? Hoofdpersoon Roy heeft zichzelf aangeleerd in alle omstandigheden koel te blijven, wat hem een uitstekende astronaut maakt, maar ook erg eenzaam. En dat begint, wanneer hij zielsalleen op weg is naar Neptunus, aan hem te vreten.

Trailer 'Ad Astra'

- Tekst loopt door onder video

Prachtig camerawerk

Wat mij betreft heeft Gray iets te veel hooi op zijn vork genomen: het scenario, waarin al die grote thema’s expliciet worden benoemd, rammelt een beetje, zeker tegen het slot. Evengoed is Ad Astra een indrukwekkende bioscoopervaring, vanwege de melancholieke sfeer, de spanning, het prachtige camerawerk (van Nederlander Hoyte van Hoytema) en de subtiele hoofdrol van Brad Pitt.