Ga naar submenu Ga naar zoekveld

14 zendingsorganisaties luiden noodklok met 'No Choice'-campagne

‘3 miljard mensen hebben nog nooit van Jezus gehoord’

Wereldwijd hebben drie miljard mensen nog nooit van het evangelie gehoord. Daar moet verandering in komen, vinden veertien zendingsorganisaties. Daarom slaan zij de handen ineen met de nieuwe campagne ‘No Choice’. “Hoe is het mogelijk dat in deze tijd van massacommunicatie en sociale media er zó’n grote groep mensen is die nog nooit van Jezus heeft gehoord?”

Deel:

Veertig procent van alle mensen op aarde kan niet voor of tegen Jezus kiezen, omdat ze nog nooit van Hem hebben gehoord. Dat getal schokt Jan Wolsheimer, directeur van MissieNederland, nog steeds. “Ik kan producten in China bestellen die een week later bij mij op de mat liggen; zo klein is de wereld geworden. Maar kennelijk zijn er ook nog flink wat gebieden op aarde afgesloten van communicatie. Daar ben ik van geschrokken."

In welke landen wonen de meeste onbereikte mensen?
“Vooral in landen in Centraal-Azië. Dat is het minst bereikte gebied. Dan hebben we het dus over Turkije, Rusland, China, Pakistan en alles wat daartussen ligt.”

De vraag is inderdaad: hoe is dat mogelijk?
“Naar verhouding is er weinig aandacht voor zendingsinitiatieven in dit soort landen. Dat heeft te maken met het feit dat het vaak gesloten landen zijn en dat het vertellen van verhalen – wat voor een organisatie belangrijk is om mensen te betrekken bij haar zendingswerk – eigenlijk niet mogelijk is. Je kunt geen beelden laten zien en geen namen noemen, dus qua pr is het heel ingewikkeld. Daar komt bij: slechts drie procent van de zendelingen richt zich op deze specifieke groep, omdat het werk er zo moeilijk is en niet zonder gevaar. Tot slot: maar een derde van het zendingsgeld dat in Nederland beschikbaar wordt gesteld, gaat naar dit soort landen. Ook daar is dus nog een hoop te winnen.”

Speelt ook mee dat elke zendingsorganisatie haar eigen doelen, achterban en strategieën heeft?
“Het is waar dat er ontzettend veel versnipperde organisaties zijn, en elke zendingsorganisatie heeft haar eigen focus en biografie. Hoewel het niet het hoofddoel van de campagne is, zou ik het geweldig vinden als deze actie ook resulteert in meer samenwerking tussen de organisaties die in deze landen werken.”

Kent Nederland ook ‘onbereikten’?
“Ook hier zijn er inderdaad mensen die nog nooit van Jezus hebben gehoord. Het is alleen de taak van de lokale kerk om hen te bereiken, niet die van zendingsorganisaties. Deze campagne gaat echt over de onbereikte gebieden in de wereld, landen die gesloten zijn voor het evangelie en waar je gevangenisstraf riskeert als je daar toch aan de slag gaat als zendingswerker.”

Wat wil de campagne ‘No Choice’ bereiken?
“Ons hoofddoel is het creëren van bewustwording bij christenen in Nederland. Wij willen laten zien dat er een heel grote, vergeten groep in de wereld is die geen toegang heeft tot het evangelie, en dat het belangrijk is dat deze mensen er alsnog mee bereikt worden. En we hopen dat mensen opstaan om vrijwilliger te worden, om zendingsorganisaties financieel te ondersteunen en om met elkaar een vuist te maken tegen dit onrecht. Want als je niet kunt kiezen, is dat in wezen een vorm van onrecht.”

Beeld: Shutterstock
Bijschrift: Druk verkeer in Rawalpindi, Pakistan.

Meer info op No-choice.nl.

Geschreven door

Mirjam Hollebrandse

--:--