Filmrecensie: Ode aan de Dikke en de Dunne

Stan & Ollie

Toen de Britse scenarist Jeff Pope, bekend van het mooie drama Philomena (2013), een film wilde schrijven over zijn grote helden Laurel en Hardy, zocht hij jarenlang naar een geschikte invalshoek. Op zeker moment ontdekte hij tot zijn verrassing dat de komieken, die samen meer dan honderd films maakten, privé nauwelijks met elkaar optrokken. Pas in 1953, toen hun filmcarrière in het slop was geraakt en ze samen een theatertournee door Engeland maakten, leerden ze elkaar echt goed kennen.

Pope besloot zijn scenario te beperken tot deze specifieke periode. In Stan & Ollie zijn Laurel en Hardy dus al rond de 60, en lichamelijk niet meer al te fit. Ze dromen ervan samen nog één laatste film op te nemen, maar het is de vraag of daar nog iemand op zit te wachten. De tournee is namelijk geen onverdeeld succes. En tot overmaat van ramp krijgen ze ruzie over onverwerkte zaken uit het verleden.

Geen dijenkletser kortom, dit filmportret van de Dikke en de Dunne. De toon is ingetogen en melancholisch, en wie een spectaculaire blik achter de schermen van vooroorlogs Hollywood verwacht, komt bedrogen uit.

Een beetje jammer wel, maar toch is Stan & Ollie de moeite waard. En dan vooral vanwege de acteurs, die uitstekend zijn gecast. Brit Steve Coogan (Laurel) en Amerikaan John C. Reilly (Hardy, met valse onderkin) hebben zich allebei bewezen in drama’s én komedies, en weten hier dan ook op beide fronten te overtuigen. Vooral de reconstructies van een aantal beroemde slapstickscènes zijn ijzersterk.

In de film zelf zijn ook wat slapstickmomenten verwerkt, maar die komen wat minder goed uit de verf. Wat nog maar eens onderstreept dat het echt een kunst is wat Laurel en Hardy deden: mensen met perfect getimede ongein onbedaarlijk laten lachen.

De Dikke en de Dunne

Regie: Jon S. Baird. Met o.a. Steve Coogan en John C. Reilly. Kijkwijzer: 9. Nu in de bioscoop.