Filmrecensie: Green book

Een inspirerende vriendschap

Twee volstrekte tegenpolen die noodgedwongen moeten samenwerken: Hollywood is gek op dat gegeven. Eerst maken ze steeds ruzie, maar later groeien ze dan toch naar elkaar toe – vaste prik.

De film Green Book, die momenteel de ene na de andere prijs wint, vertelt een waargebeurde versie van dit verhaal. In het New York van 1962 ontmoeten we de Italiaans- Amerikaanse uitsmijter Tony Vallelonga, beter bekend als Tony Lip, een rouwdouwer met racistische neigingen maar ook een klein hartje. Als hij tijdelijk zijn baan verliest, wordt hem een klus aangeboden als chauffeur van een beroemde, donkere pianist. Deze Don Shirley gaat twee maanden op tournee door het Zuiden, waar nog strenge segregatiewetten gelden en volop racisme heerst. Hij kan dus wel een onverschrokken reisgenoot gebruiken. En dus gaan de lompe uitsmijter en de verfijnde intellectueel samen op reis. En ja, dat verloopt in grote lijnen zoals je van dit soort films kunt verwachten.

De voorspelbaarheid van Green Book (vernoemd naar een speciale reisgids
voor Afro-Amerikanen) is echter geen probleem. Het afwisselend komische en aangrijpende verhaal van deze bijzondere vriendschap sleept je van begin tot eind mee – vooral dankzij het knappe acteerwerk van hoofdrolspelers Viggo Mortensen en Mahershala Ali.

In de VS krijgt de film naast lof ook kritiek. Sommige recensenten vinden het ongepast dat het gruwelijke racisme in het verhaal gepaard gaat met een luchtige, opgewekte toon. En dat het perspectief ligt bij de witte man, die daardoor automatisch de held van het verhaal is, terwijl de zwarte man meer op afstand blijft. Begrijpelijke punten, maar wat mij betreft niet helemaal terecht. De film is geschreven door Tony’s zoon Nick Vallelonga, die zijn vader voor diens dood in 2013 uitvoerig interviewde over zijn reis met Shirley. Dat het perspectief bij hem ligt, is dus niet meer dan logisch.

En het racisme in de film wordt wel degelijk serieus behandeld. Alleen is Green Book geen rauw, politiek getint drama, maar een feelgoodfilm voor een breed publiek. Een film die wil inspireren in plaats van bruut confronteren. Dat lijkt me heel legitiem, zeker als het met zo veel verve gebeurt.

Green book

Regie: Peter Farrelly. Met o.a. Viggo Mortensen en Mahershala Ali. Kijkwijzer: 12. Vanaf 31 januari in de bioscoop.