Het is toch niet mijn schuld dat we ruzie krijgen?

Tips van Cocky Drost

‘Ik weet niet hoe mijn vrouw het doet, maar ze weet mij elke keer weer op de kast te krijgen. En als ik dan boos word, vindt ze dat onterecht. Het is toch niet mijn schuld dat we ruzie krijgen, als zij mij elke keer boos maakt?’

Misschien herken je het wel: je bent aan het praten met je geliefde en opeens maakt hij of zij een opmerking die je laaiend (of juist heel stil) maakt. Dan is het gemakkelijk om de schuld van je boosheid bij de ander te leggen: “Ik werd boos door wat jij zei!” Maar het is de kunst bij jezelf na te gaan waaróm je eigenlijk zo boos wordt.

Pijnplek

Veel mensen verwarren pijn met boosheid. Wat je ziet, is boosheid, maar daarachter zit vaak een pijnplek die wordt aangeraakt. Stel je voor: je komt uit een gezin waarin je vooral te horen kreeg wat je niet goed genoeg deed en wat beter kon. Dan kan het heftig binnenkomen wanneer je geliefde jou corrigeert. Bijvoorbeeld op de manier waarop je de vaatwasser inruimt, de manier waarop je inparkeert, de kinderen opvoedt – nou ja, het kan bij allerlei situaties naar boven komen. Dat kunnen kleine, onbeduidende dingen lijken, maar daar trekt een pijnplek zich weinig van aan. Het kan zelfs zo zijn dat je je al stoort aan de toon van je geliefde, omdat je weet dat daar een vorm van correctie achter zit.

Emotieregulering

Natuurlijk houd je in een relatie rekening met elkaars gevoelens. Maar ook in een relatie ben je zelf verantwoordelijk voor de manier waarop je met emoties omgaat. Ja, iedereen is anders. Voor een heethoofd is het niet gemakkelijk om kalm te reageren wanneer er vanbinnen een storm ontstoken is. En andersom: als je juist een binnenvetter bent, valt het niet mee eerlijk te delen wat je bezighoudt en wat er in je hart omgaat.
Het is voor een gezonde relatie belangrijk dat je aan de ene kant je verantwoordelijkheid neemt voor de manier waarop je je emoties reguleert, maar dat je je aan de andere kant ook openstelt voor je geliefde. Hij of zij hoeft jouw pijn niet weg te nemen of op te lossen, maar het helpt als je weet dat je er niet alleen in staat. En andersom: het is ook belangrijk dat jij oog hebt voor de emoties en pijnplekken van je geliefde.

Overigens zit er niet altijd en overal een pijnplek achter (zucht maar even van opluchting). Soms kun je je ook gewoonweg ergeren aan dingen van je geliefde. Ook dat is normaal. Maar realiseer je wel dat een ergernis vooral iets zegt over jezelf.

Tips

  • Merk jij dat je over bepaalde onderwerpen of tonen boos (of juist stil) kunt worden? Ga dan na wat er bij je gebeurt. Leg de schuld niet bij je geliefde, maar zoek de oorzaak bij pijnplekken in je eigen hart.
  • Let op je toon. Veel ruzies beginnen al voordat er feitelijk wat gezegd is.
  • Ken je eigen pijnplekken, maar ook die van je geliefde. Gebruik dat nooit (ik herhaal: nooit) als een stok om mee te slaan (“Jij reageert zo fel omdat je er niet mee kunt omgaan,” mag je echt niet zeggen), maar juist om zachter en empathisch te reageren op je geliefde.

Leestip

De kracht van kwetsbaarheid, Brené Brown, uitgeverij A.W. Bruna, 240 blz., € 20.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons