Filmrecensie: Roma

Visueel overweldigend familieportret

De Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón staat bekend om zijn indrukwekkende visuele stijl. In spektakelfilms als Children of Men (2006) en Gravity (2013) laat hij de camera vaak minutenlang onafgebroken om de personages heen draaien, wat een zeldzaam intense spanning oplevert.

Ook Cuaróns nieuwe film Roma is weer een visueel feest, maar in plaats van zinderende actie levert hij nu eens een ingetogen familiedrama. Centraal staat een welgesteld gezin in Mexico-Stad, anno 1970, dat we bekijken door de ogen van Cleo, de inwonende oppas en huishoudster.

Cuarón omschrijft Roma in interviews als een portret van zijn jeugd, en een ode aan  zijn eigen nanny, die hij beschouwt als zijn tweede moeder. Hij baseerde het script op herinneringen van haar en van hemzelf, en reconstrueerde zelfs minutieus het huis waarin ze destijds woonden. Het heeft een film opgeleverd met de beschouwende toon en authentieke details van een auto- biografische roman.

Evengoed is Roma pure cinema. Cuarón maakt geen gebruik van literaire ele- menten als voice-overs of prominente dialogen, maar vertelt hoofdzakelijk in beeldtaal. Net als in zijn Hollywoodfilms gaat de camera (die hij zelf hanteert) alle kanten op, met evenveel aandacht voor de personages als voor hun omgeving, waarin steeds van alles te ontdekken valt. Als kijker waan je je soms in een virtual reality-film.

Deze unieke, opvallende stijl zou het intieme verhaal gemakkelijk in de weg kunnen zitten, maar gelukkig weet de innemende Cleo de aandacht steeds weer naar zich toe te trekken. Daarvoor hoeft ze niet eens veel te doen: alleen maar moedig haar portie ellende doorstaan. Gaandeweg sluit je de bedeesde nanny vanzelf in het hart, zeker na een paar hartverscheurende momenten tegen het slot.

Roma ging in première op Netflix, wat op zich fijn is, want zo kan de bescheiden pro- ductie een breed publiek bereiken. Nadeel is wel dat de film met het bijzondere beeld (en geluid!) op een klein scherm niet hele- maal tot zijn recht komt. Voor cinefielen is het de moeite waard naar Amsterdam af te reizen, waar filmmuseum Eye Roma op het witte doek vertoont.

Roma

Regie: Alfonso Cuarón. Met o.a. Yalitza Aparicio en Marina de Tavira. Kijkwijzer: 4 g t Vanaf nu op Netflix.