Filmrecensie: Liefde in den Gängen

Liefde en melancholie in de groothandel

Wie weleens in een magazijn of fabriek heeft gewerkt, weet hoe daar wordt gecommuniceerd: veel koetjes en kalfjes, veel lange stiltes. Praktische dingen worden direct benoemd, persoonlijke zaken vaak verzwegen. Het routineuze werk schept intussen een gevoel van verbondenheid.

Deze sfeer is knap getroffen in het subtiele Duitse drama Liebe in den Gängen. Die Gängen zijn de gangpaden van een levensmiddelengroothandel in de stad Leipzig. Hier volgen we de zwijgzame Christian, die op zijn eerste werkdag wordt ingedeeld op de drankafdeling, bij de oudere Bruno. Terwijl hij wordt ingewerkt (vooral de vorkheftruck is een uitdaging) leren we Christian langzaam een beetje kennen: hij neemt de bus naar huis, woont in een spaarzaam ingericht appartementje en er zijn sporen van een dubieus verleden.

De titel van de film suggereert veel romantiek, maar dat is een tikje misleidend. De oorspronkelijke titel luidt simpelweg In den Gängen. Het woord Liebe is (ietwat opportunistisch) door de Nederlandse distributeur toegevoegd. Christian wordt verliefd op zijn sprankelende collega Marion, maar dat is slechts een van de verhaallijnen in de film. Minstens zo interessant is zijn vriendschap met leermeester Bruno, die een soort vaderfiguur wordt.

Regisseur Thomas Stuber, die zijn scenario baseerde op een kortverhaal van de Duitse schrijver Clemens Meyer, lijkt bovenal geïnteresseerd in de werkplek zelf: hoe gaat het eraan toe achter de schermen van zo’n grote winkel in de voormalige DDR? Wat voor mensen werken daar, hoe staan zij in het leven, waar worden ze gelukkig en ongelukkig van? Zijn observaties zijn melancholiek, ironisch en vertederend tegelijk. Het leven in het magazijn lijkt saai en beklemmend, maar wie goed oplet, ziet ook schoonheid en humor.

Gek eigenlijk, dat films over gewoon, dagelijks werk zo zeldzaam zijn. In Hollywoodfilms wordt vaak gesuggereerd dat alles wat het leven de moeite waard maakt zich afspeelt buiten kantooruren, maar dat zullen de meeste werkende mensen hopelijk niet zo ervaren.

Liefde in den Gängen

Regie: Thomas Stuber. Met o.a. Franz Rogowski en Sandra Hüller. Vanaf 22 november in de bioscoop.