Filmrecensie: Becoming A strid

Mooi portret van de jonge Astrid Lindgren

Het zal niemand verrassen dat de vrouw die onverschrokken heldinnen als Pippi Langkous en Ronja de roversdochter verzon zelf ook een sterk karakter had. In het fraaie biografische drama Becoming Astrid ontmoeten we Astrid Lindgren (dan nog met de achternaam Ericsson) als tiener, en dan is ze al behoorlijk eigenzinnig. Een karaktertrek die haar traditionele, protestantse ouders niet altijd kunnen waarderen.

Om Astrids creativiteit kan echter niemand heen in het Zweedse plattelandsdorp waar ze in de jaren twintig opgroeit. Rond haar 17e mag ze gaan werken bij de lokale krant, die wordt gerund door de vader van een van haar vriendinnen. Deze Reinhold, die in scheiding ligt met zijn vrouw, is erg onder de indruk van Astrids talent en pittige karakter. Ze groeien naar elkaar toe en op den duur ontstaat er een affaire.

Een geval van #MeToo? Fris is de situatie niet, maar de complexe werkelijkheid wordt in Becoming Astrid niet versimpeld: Reinhold wordt niet neergezet als een smeerlap, en Astrid niet als weerloos slachtoffer. De relatie is hoe dan ook wel onhoudbaar, zeker wanneer Astrid zwanger raakt.

Hoe nu verder? Daar hebben haar ouders wel een mening over, en Reinhold ook. Aanvankelijk laat Astrid zich daardoor leiden, maar langzaamaan gaat ze haar eigen keuzes maken – wordt ze, om de titel aan te halen, de vrouw die later al die stoere heldinnen zal verzinnen. Ook dit proces wordt weer mooi subtiel verbeeld, met knap spel van actrice Alba August, en genuanceerde rollen voor Astrids ouders, die weliswaar behoudend zijn, maar ook liefdevol.

Over de titel gesproken: die is wel een beetje misleidend. We zien dan wel hoe Astrid zich ontwikkelt tot een zelfstandige vrouw, maar niet hoe ze die wereldberoemde schrijfster wordt. De film houdt op voor ze ook maar één verhaal heeft gepubliceerd. Hopelijk komt er nog eens een vervolg waarin ook de rest wordt verteld.

Becoming A strid

Regie: Pernille Fischer Christensen. Met o.a. Alba August en Trine Dyrholm. Vanaf nu in de bioscoop.