‘Woede is wat me in leven houdt’

The Justice Conference trekt zo’n 1800 bezoekers

“Probeer niet de wereld te verbeteren, maar heb oog voor het individu.” Die woorden raakten Jos Honig toen hij in 2016 voor het eerst The Justice Conference bezocht. Twee jaar later opent hij de rij van maar liefst zeventien sprekers tijdens de tweede conferentie. “Ik ontdekte dat het niet ging om oplossingen, maar om ‘er zijn’.”

Thema van de conferentie die zaterdag werd georganiseerd was: Love Thy Neighbour. In de Midden Nederland Hallen in Barneveld kwamen zo’n 1800 gasten bijeen om naar de indrukwekkende lijst van sprekers te luisteren en om zelf aan de slag te gaan met het thema. The Justice Conference is een initiatief van ontwikkelingsorganisatie Tear, in samenwerking met diverse andere christelijke organisaties.

‘Er zijn is genoeg’

Jos Honig ontmoette na de conferentie in 2016 een alleenstaande moeder. Langzamerhand won hij haar vertrouwen en begon hij praktische zaken voor haar te regelen. Hij ontdekte hoe onrechtvaardig zij door instanties werd behandeld. “Op de vraag waarom zij bepaalde financiële steun had misgelopen, kreeg ze als antwoord: ‘Dan had je eerder moeten scheiden.’ En toen ze financieel niet rond kon komen, vertelde men haar dat ze haar auto maar moest inruilen voor een scootmobiel. Lekker handig, met drie kleine kinderen.” Toch merkte Jos al snel dat hij niet alleen oplossingen voor deze vrouw hoeft aan te dragen. “Er zijn is soms al genoeg.” Om die reden trekken zijn gezin en het hare nu veel met elkaar op. “Zo kun je Gods liefde laten zien, niet alleen met woorden, maar ook met daden.”

‘God wordt mishandeld’

De Griekse bijbelwetenschapper Myrto Theocharous zet zich als vrijwilliger in voor slachtoffers van mensenhandel. Ze vertelt hoe ze ’s avonds na een bezoek aan het red-light district terugreisde naar huis en de beklemmende gedachte kreeg dat zij degene had kunnen zijn die daar zat, in een ruimte waar nooit frisse lucht naar binnen stroomt en waar mensen zich aan je opdringen en je geweld aandoen. Ze vergelijkt vervolgens de mens met de ark van het verbond uit het Oude Testament. Volgens haar is de grootste misvatting dat dit een kist, een meubelstuk was. Net zoals mensen nu denken dat een lichaam slechts een lichaam is. “Maar God is daarin. Waar mensen worden mishandeld, wordt God mishandeld.”

#GodToo

De hashtag #GodToo verschijnt op het scherm. “De Israëlieten zetten de ark in het Oude Testament in als wapen, maar de ark laat zich niet manipuleren. En als de Filistijnen hem als meubelstuk behandelen, laat God zijn woede zien. Het doet me denken aan Sandy, een vrouw die jarenlang door haar vader is misbruikt. Toen ze het haar moeder uiteindelijk vertelde, geloofde ze haar niet en werd ze uit huis gezet. Ze trouwde met een man die haar ook misbruikte. Vol woede zat ze tegenover mij. Ze zei: ‘Woede is het enige wat me in leven houdt.’ Het was haar enige verbinding met haar waardigheid. Dat is precies waarom God boos is over onrecht.”

Rikko Voorberg, theoloog, activist en oprichter van de PopUpkerk, komt op met een islamitische voorganger. Ze vertellen hoe ze in Almere bij het culturele centrum Huis van Vrede samen Pasen hebben gevierd. Rikko: “Wie is de zondebok in onze cultuur? Dat zijn vluchtelingen en moslims. Jezus gaat naast hen staan, wordt zoals hen. Daarom vierden wij daar Pasen.”

Klap op onrecht

Tijdens de pauzes presenteren partners van Tear zich in diverse stands. Bij de stand van EO-Visie kunnen bezoekers een klap geven op onrecht. Letterlijk, op een Kop van Jut. “Leuk,” reageert een bezoekster: “Dat heb ik lang geleden ook eens gedaan op de kermis.” Op kaartjes schrijven de conferentiegangers op aan welk onrecht zij een eind willen maken. De oorlog in Jemen, goedkope kleding, mensenhandel – er komt van alles voorbij.

Tekst loopt door onder de video

Abonnement op schuld

Na de eerste pauze pakt Don Ceder de draad weer op. Hij is advocaat en CU-raadslid in de gemeente Amsterdam. Tijdens zijn jeugd in de Bijlmer kwam hij veel onrecht tegen. Op een dag ontdekte hij dat zijn moeder een schuld afloste waarbij ze minder rente terugbetaalde dan er aan rente was. “Ze had dus een abonnement op haar schuld. Ik weet nog dat ik de bank belde om dit recht te zetten. Het heeft me boos gemaakt en wakker geschud.”

Moord op huishoudster

Mpho Tutu, dochter van aartsbisschop Tutu, vertelt op indringende wijze over de moord op haar huishoudster Angela in 2012. Ze vond haar op de grond van de slaapkamer van haar dochter, met het hoofd in een plas bloed. “De schuldige had niet alleen dit leven weggenomen, maar ook zoveel andere manieren van leven. Ik zal het gehuil van haar moeder nooit vergeten, toen ik haar opbelde om dit nieuws te vertellen. Ik kan niet vergeten hoe het een gat sloeg in mijn hart toen Angela’s dochter, zo waardig, kwam om te zien hoe haar moeder om het leven was gekomen. Die jongeman nam me de fantasie af die elke moeder heeft, namelijk dat haar kinderen veilig zijn. Hij nam het vreugdevolle kind uit mijn dochter en gaf haar angst en psychische klachten.”

Toch spreekt Tutu over vergeving. Juist omdat zij bij het afschaffen van de Apartheid in Zuid-Afrika zag hoe zwarte Afrikanen de kracht kregen om te vergeven. “Ze wisten dat alleen vergeving herstel kon brengen.”

Beeld: Lizzy Baas

Video: Wouter Holtland

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons