Grappen, grollen, vrolijkheid en vriendelijkheid

Blog van Tijs van den Brink

Eigenlijk kon je het al aan de steward van rondvaartboot Fast Ferry in Hoek van Holland zien toen hij aan kwam varen, aan de twinkeling in z’n ogen. “Meneer!” riep hij lachend tegen een passagier die bij een andere opstapplaats stond. “U staat bij de verkeerde boot!”

Toen we even later aan boord waren, begon hij te vertellen over wat ons te wachten stond. “Onze naam is ‘Fast Ferry’, maar dat klopt niet, hoor. Dit is een Relax Ferry...” Eerlijk gezegd was dat al erg fijn: geen onpersoonlijk bandje, zoals je dat zo vaak hoort op rondvaartboten of ferry’s, maar gewoon een mens die vriendelijk en vrolijk vertelt wat er komen gaat. Met een grote smile op z’n gezicht: “Heeft u vragen? Straks komt m’n collega langs, met de kaartjes, die weet echt alles!”

Er kwam geen collega, er was zelfs helemaal geen collega, hij kwam gewoon zelf natuurlijk. Met z’n kaartjes. “Hoe oud zijn jullie?” vroeg hij aan de kinderen. “Daar geloof ik niks van. Ik doe even een botscan.” Hij duwde de trui van m’n dochter tussen z’n ouderwetse kaartjesknipper. Met een ernstige blik: “Jij bent veel ouder hoor, jij moet een duur kaartje. Heb je je zakgeld bij je?”

En zo ging het eigenlijk gedurende de hele rondvaart door de Rotterdamse haven. Grappen, grollen, vrolijkheid en vriendelijkheid. Toen we vertelden dat we een eind moesten lopen op de plek van aankomst, keek hij met een schuin oog naar de fietsen die ook aan boord waren, van andere reizigers. Met een knipoog: “U kunt wel een fiets van me kopen hoor... Wilt u een elektrische of een gewone?”

Misschien vraagt u zich af hoe u het verschil kunt maken in het leven. Of misschien denkt u dat u dat in uw functie helemaal niet kunt. Eerlijk gezegd dacht ik ook dat er veel functies zijn waarin het heel moeilijk is om het verschil te maken. Maar na deze boottocht denk ik dat eigenlijk niet meer. Het kan dus wel! Als de steward van Fast Ferry in Hoek van Holland de dag van zoveel bootreizigers kan maken, dan kunt u het ook.

De steward van Fast Ferry doet een stuk of zes rondvaarten per dag. Ik maak me sterk dat hij al z’n grappen elk uur weer met dezelfde overtuiging vertelt. Misschien bent u niet zo grappig als hij, of vrolijk. Maar gewoon heel erg vriendelijk zijn, een paar uur per dag, zou dat al niet een hoop verschil maken?

Beeld: YouTube

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons