Dit kun je doen om uit een burn-out te komen

Tips van christentherapeut Carianne Ros

Hoe is het mogelijk... Je hebt je vakantie net achter de rug en je bent alweer moe. Je hebt geen zin om ook maar iets te ondernemen en bent niet vooruit te branden. Wat kun je doen als je een burn-out hebt?

Je bent echt óp, en waarschijnlijk al veel te lang over je eigen grenzen heen gegaan. Dat wat je in jaren aan vermoeidheid hebt opgebouwd, is er niet in drie weken uit. Geef in eerste instantie dus gewoon toe aan die burn-out. Jammer dat je moe bent en alles moet afzeggen, maar het is nu gewoon even zo. Huil als je moet huilen. Slaap als je moet slapen. Het is zoals het is en het heeft geen zin je ertegen te verzetten.

Oorzaken van een burn-out

Een burn-out, chronische vermoeidheid, overspannen door het leven gaan, het heeft – kort gezegd – allemaal dezelfde oorzaak. Wanneer je niet de dingen doet die je leuk vindt en geen grenzen stelt, hoeft er nog maar weinig te gebeuren om onderuit te gaan. Een baas die niet naar je luistert, geldproblemen, ruzie met je partner, een chronisch ziek kind… Het zijn allemaal druppels die er bij elkaar voor zorgen dat je emmer overloopt. Je hebt rust en tijd nodig om te reflecteren en tot jezelf te komen.

Herstel van ziel, geest en lichaam

Als je een burn-out vanuit één invalshoek probeert aan te pakken, kun je er zeker van zijn dat je (uiteindelijk) weer terugvalt. Met een burn-out ben je op verschillende vlakken over je grenzen gegaan. Het is dus van belang dat je zowel fysiek als geestelijk herstelt en dat je ziel weer tot rust komt.

Tip: schrijf voor jezelf eens op wat er allemaal op je bordje ligt (en lag, want waarschijnlijk is het al een tijd geleden begonnen). Welke taken heb je? Waar ben je verantwoordelijk voor? Wat gaat er goed en vooral ook: wat gaat er niet goed en kost je veel energie?

  • Wat heeft jouw geest nodig om te kunnen herstellen? Uitdaging? Leuke dingen doen? Gewoon lachen? Minder prikkels? Een schoon en opgeruimd huis?
  • En wat heeft je ziel nodig? Meer stille tijd? Rust? Stilte? Meer van Gods liefde?
  • En je lichaam? Beweging? Gezondere voeding? Heb je misschien een vitamine tekort? Te weinig slaap?

Burn-out hersteltips

Je kunt alleen uit je burn-out komen als je leert hoe je naar je hart luistert. Waarschijnlijk heb je dit al zo lang genegeerd, dat je niet meer weet wat je nu écht wilt. Bid dat God je laat zien wat Hij in je hart heeft gelegd aan dromen en verlangens. Vraag je ouders (als ze nog leven), of een vriend(in) van vroeger, wat jij leuk vond om te doen. En ga dat dan vervolgens ook gewoon weer eens doen.

Een (gezond, goed gehecht) kind verloochent zichzelf niet en doet van nature wat bij hem of haar past. Was jij uren aan het dansen? Aan het tekenen? Koekjes aan het bakken? Met oude radio’s knutselen? Wat deed je, wat vond je leuk om te doen en waar was je goed in? Als je daarachter kunt komen en kunt ontdekken wat je ook vandaag nog energie geeft en waar je blij van wordt, dan heb je iets in handen om uit je burn-out te komen. Dan moet je daar natuurlijk wel mee aan de slag gaan.

En dan? Stel grenzen. Zeg ja tegen de dingen die bij je passen en nee tegen al die verzoeken die jouw energie opslurpen. Zeker in het begin is dit cruciaal om te doen, omdat je al zo weinig energie hebt. Maar ook als je proces van herstel al verder gevorderd is, is het van belang dat je alleen ja zegt tegen de juiste dingen!

Beeld: Shutterstock

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons