Ga naar submenu Ga naar zoekveld

9 anonieme powervrouwen in de Bijbel

Ze krijgen geen naam, maar wát een dames waren dit…

Van de bijna 93 vrouwen die in de Bijbel het woord krijgen, weten we van 46 hun naam niet. Reinier Sonneveld zet 9 anonieme powervrouwen in het zonnetje.

Deel:

1. Mozes’ zus

Waarschijnlijk nog een meisje. Ze staat op de wacht bij haar broertje, die ze te vondeling hebben gelegd. Als nota bene de prinses van de farao langskomt, improviseert ze een slimme smoes, waarmee ze zorgt dat haar broertje én nog lang bij hun moeder blijft én in leven gelaten worden én een toekomst aan het paleis krijgt.

2. De voedster van Mefiboset

Als Mefibosets vader en opa worden gedood, zet zijn voedster het op een rennen. Ze is wel niet zijn moeder, maar ze is natuurlijk ontzettend aan het kind gehecht. Ze geeft het al jaren borstvoeding, om zijn echte moeder (Jonatans vrouw) te ontlasten. Ze struikelt helaas, waardoor Mefiboset blijvend gehandicapt blijft. En toch, dat is precies de reden dat hij als enige het in de hele familie overleeft. 

3. De wijze vrouw uit Tekoa

Koning David heeft er een potje van gemaakt en zijn hele familie ligt uit elkaar. Dan komt deze oude vrouw en ze speelt een gevaarlijk toneelstukje: ze doet alsof ze zelf familieproblemen heeft en vraagt David om raad. Die geeft hij en dan speelt ze open kaart: als u, koning David, mij deze raad geeft, moet u dan het ook niet op uzelf toepassen? Deze powervrouw ziet hoe haar land te gronde gaat en ze neemt haar verantwoordelijkheid.

4. De verliefde uit Hooglied

Wie heeft er niet met rode oortjes als kind Hooglied zitten lezen? Je snapte er weinig van, maar het was machtig interessant. Nu je het als volwassene herleest, valt op hoe openhartig zij is, bijvoorbeeld over haar erotische fantasieën. Pardon? Ja, echt.

Is liefde iets wat niet op kan raken?

5. De weduwe uit Serafat

Het is hongersnood en ze heeft nog maar net genoeg voor een laatste maaltijd voor haar zoon en haarzelf. En dan komt Elia en vraagt haar om eten. Ze vertrouwt erop dat het goed zal komen en inderdaad. Het blijkt bepaald niet haar laatste maaltijd. Is liefde iets wat niet op kan raken? (Zoiets gebeurt later. Trouwens met Elisa ook nog een keer.)

6. Het slavinnetje van Naäman

Wauw. Je bent nog tiener, woont in een vreemd land, meegevoerd als slavin. Ver weg van je familie moet rotwerk doen, en dan ga je toch nog je baas adviseren zodat hij kan genezen. Dat lukt ook nog eens.

7. De Kanaänitische vrouw

In dit verhaal hoor je echo’s uit het verleden: zij komt uit dezelfde streek als de weduwe uit Serafat. En ook hier gaat het om eten en een doodziek kind. Jezus daagt haar uit en vertelt haar hoe erover haar gedacht wordt: een ‘hond’ mag toch ook niet mee-eten met de mensen? Maar ze bijt zich vast en houdt vol: nee hoor, zegt ze, honden eten ook de kruimels onder de tafel mee. En Jezus prijst haar geloof, dat hij groter noemt dan hij ooit in Israël heeft gezien. 

8. De zondares die de voeten zalft

Schandalig natuurlijk, de voeten aanraken van een man met wie je niet getrouwd bent. En ze dan ook nog afdrogen met je haren. Heel onpraktisch en bovendien: je moest je hoofddoek afdoen, die alle vrouwen in die tijd droegen. En ze vervolgens kussen! Iedereen weet wie ze is, maar Jezus accepteert het. Sterker nog, hij verdedigt haar. Nee, erger nog, hij valt de gastheer af.

9. De gulle en arme oma

Er was in de tempel een soort gouden toeter waar je muntjes in kon deponeren - dat klaterde lekker, en iedereen kon inschatten hoeveel je erin gooide. Jezus prijst een arme vrouw die er een paar dubbeltjes ingooit, want verhoudingsgewijs was dat verreweg het meest. 

Auteur: Reinier Sonneveld

Geschreven door

Reinier Sonneveld

--:--