Ga naar submenu Ga naar zoekveld

Moslims dromen over Jezus

Voor Nederlanders zijn de meeste dromen bedrog, maar in de Arabische wereld hebben ze vaak grote betekenis. Veel moslims die christen worden, ontmoeten Jezus in een droom. “Hij strekte Zijn handen naar me uit.”

Deel:

Nesrin Khanzady (36) vluchtte in 2009 als Koerdische moslim uit Iran naar Nederland. Een paar maanden later kreeg ze een droom waarin ze op een weg liep en aan de kant van de weg een dode man en een vrouw zag. De man bleek Jezus te zijn, en in de vrouw herkende ze Maria. Jezus droeg goudkleurige kleren en een kroon. Nesrin: “Maria hield mij staande en zei tegen me: ‘Jezus zal opstaan uit de dood en Hij wil contact met jou.’ Ik zei: ‘Dat kan niet, want Hij is dood!’ Toen deed Jezus Zijn ogen open, lachte naar mij en strekte Zijn handen naar me uit.”

Ik vond nergens rust

Een christen aan wie Nesrin vroeg wat de droom te betekenen had, vertelde dat Jezus in haar leven was gekomen en haar uitnodigde om bij Hem te horen. De droom betekende veel voor Nesrin, die zich als Koerd in Iran onderdrukt voelde door de overheid en door de islam. “Dat was heel zwaar, vooral voor mij als vrouw. Daarom was ik actief in de vrouwenrechten en schreef ik er artikelen over. Ik was altijd benauwd door de druk die ik ervoer, en zocht naar rust en vrijheid. Maar die vond ik nergens.”

Toen ze via een christelijke satellietuitzending een film over Jezus zag, hoorde ze de Jezus-acteur zeggen: ‘Kom naar Mij, want Mijn juk is licht.’ “We mochten die woorden herhalen. Dat deed ik, want ik dacht: ‘Misschien geeft deze man mij rust.’”

Later, toen ze als uitgeprocedeerde asielzoeker in Nederland in contact kwam met medewerkers van het christelijke hotel Shelter City in Amsterdam, was ze verbaasd over de warmte en liefde die deze mensen uitstraalden. “Want ik geloofde altijd alleen met mijn verstand. Ik vroeg God: ‘Kunt U mij laten zien dat het christelijk geloof echt waar is en dat Isa Uw Zoon is?’ Kort daarna kreeg ik die droom en ik herkende Jezus uit de film die ik had gezien. Nadat ik tot geloof was gekomen, kreeg ik een rust en vrijheid die ik nog nooit ervaren heb.”

Een geest van angst

Bij zo’n 75 procent van de bekeerde moslims speelde een droom een rol bij bekering tot het christendom. Ook Jurjen ten Brinke – voorganger in de gemeente Hoop voor Noord in Amsterdam – kent veel moslims die een bijzondere droom of visioen hebben gehad. Hij schreef er acht jaar geleden een scriptie over voor zijn theologieopleiding van de Gereformeerde Gemeenten. “Ze dromen over Jezus, maar bijvoorbeeld ook over een kerk waar ze naartoe moeten gaan. Meestal staat die droom niet op zichzelf; vaak is het een van de gebeurtenissen in hun leven die hen uiteindelijk tot geloof brengen.”

Voor zijn scriptie interviewde Ten Brinke verschillende moslims over hun dromen en visioenen. Moslims zijn bekend met Jezus: ze zien Hem niet als de Zoon van God, maar wel als de belangrijke profeet Isa. Vaak terugkerende elementen zijn Isa/Jezus, Die meestal omgeven wordt met een helder licht en zegt dat je niet bang hoeft te zijn. Ook spreekt Hij over vrede, weet Ten Brinke. “Moslims leven in een geest van angst; ze hebben het idee op te moeten passen voor Allah. Het christelijk geloof geeft genade en vrijheid. In veel dromen wijst Jezus hen ook op zonden waar ze mee moeten stoppen. Ik word er wel gelukkig van als een droom mensen ontdekt aan hun zonden en ervoor zorgt dat zij zich bekeren. Een droom moet altijd getoetst worden aan de Bijbel, dat is de norm. Vaak zie je later mensen inderdaad veranderen. Aan de vrucht herkent men de droom.”

Slechts een eerste stap

Net als Jurjen ten Brinke zegt ook de Amersfoortse evangelist Samer Younan (36) dat dromen in overeenstemming moeten zijn met de Bijbel. Younan hoort “heel vaak” verhalen van moslims die in een droom Jezus ontmoeten. Dromen kunnen een hulpmiddel zijn om bij Christus te komen, vertelt hij. “Maar daarna moeten ze onderwijs krijgen uit de Bijbel. De droom is slechts een eerste stap."

Younan groeide op in een katholiek nest in Syrië, maar geloofde zelf niet in God. Nadat hij was gevlucht uit Syrië, kwam hij in een gevangeniscel in aanraking met een Arabischtalige bijbel waar hij de hele nacht uit las. “Mijn hart raakte vol van liefde voor God. Ik heb mijn Vader gevonden in de gevangenis.”

Nadat hij tot geloof was gekomen, kreeg hij zelf ook bijzondere dromen. Zoals die keer dat hij pijn had, heel moe en verdrietig was. “Ik riep God om hulp, en in een droom verscheen Jezus; ik kon geen gezicht zien, want dat was te verlicht. Hij omarmde mij, en nodigde mij uit om naar Hem te komen. Hoewel ik maar twee uur geslapen had, voelde ik me ’s ochtends helemaal uitgerust, alsof ik een week geslapen had.” Dat wil overigens niet zeggen dat Younan sindsdien nooit meer bang of verdrietig is. “Maar mede dankzij de dromen weet ik: God is bij mij, ondanks mijn angst. Hij geeft rust.”

Op zoek naar de betekenis

In de Arabische en islamitische cultuur hecht men veel waarde aan de betekenis van dromen, waarin moslims een goddelijke openbaring zien waar ze lessen voor hun persoonlijk leven uit kunnen halen. Nederlanders schamen zich wel eens voor wat ze gedroomd hebben, zegt Ten Brinke. “Maar als een moslim droomt over Jezus of de kerk, hecht ook zijn familie daar waarde aan. Al denken ze ook dat het Allahs tegenstander is. Als een moslim christen wordt, leidt dat regelmatig tot ruzie in de familie. En er zijn ook moslims die weliswaar Jezus ontmoeten, maar geen gehoor geven aan Zijn oproep om tot Hem te komen.”

In Hoop voor Noord zitten zo’n dertig ex-moslims en ook andere niet-westerse gemeenteleden. “Ze vragen me wel eens raad als ze naar gedroomd hebben. Vroeger zei ik dan: ‘Ach, maak je maar niet druk. Het is maar een droom’. Terwijl voor hen een droom juist van grote betekenis is! Nederlanders hebben een leescultuur, maar moslims komen uit een cultuur waarbij geldt dat wat je ziet, belangrijker is dan wat je leest.”

Ten Brinke heeft vaak gedacht dat Nederlanders wat meer moesten openstaan voor dromen van God. “Maar nu denk ik: ‘Het heeft ook z’n waarde dat onze cultuur wat meer rationeel en nuchter is. Wij focussen op de Bijbel en iets minder op ervaringen.” Samer Younan weet uit eigen ervaring dat Arabieren op zoek gaan naar de betekenis van dromen. “Ze lezen daar ook boeken over. Toen ik nog geen christen was, deed ik dat zelf ook.”

Op de goede weg

Toen Nesrins moeder hoorde over haar bekering tot het christendom, werd ze boos en wees Nesrin af als dochter. Ook andere familieleden waren allesbehalve blij met de keuze voor Christus. Nesrin: “Nadat ik gebeden had voor mijn moeder, kreeg zij een droom over mij waaruit duidelijk werd dat ik op de goede weg zit. Nu zij is overtuigd; ik hoop dat zij ook Jezus leert kennen.”


Tekst: Sjoerd Wielenga
Beeld: Shutterstock
Bron: Visie 2014, nr. 14

Meer lezen?

Meer informatie over dit onderwerp is te lezen op Isaruhallah.nl (site met getuigenissen van ex-moslims) en in het boek ‘Vreemde Gasten - Dromen en wonderen in het contact van christenen met moslims’ van Herman Takken en Niek Tramper (verkrijgbaar via Evangelie-moslims.nl).

--:--