Filmrecensie 'Knives Out': wie heeft Harlan vermoord?

'Best dapper om anno 2019 nog met een klassieke whodunit aan te komen'

Filmrecensie Knives Out

Verhalen waarin een geheimzinnige moord wordt gepleegd, die vervolgens met slim speurwerk moet worden opgelost, zijn allicht al zo oud als de mensheid. Maar het moderne moordmysterie, oftewel de ‘whodunit’, met een excentrieke detective en een keur aan potentiële daders, is toch vooral een creatie van Agatha Christie. In de loop der jaren zijn er in boeken, films en tv-series zo veel varianten verschenen op haar Poirot-verhalen dat de formule intussen behoorlijk is uitgeput.

Best dapper dus van filmmaker Rian Johnson (onder andere bekend van Looper en Star Wars VIII) om anno 2019 nog met een echte, klassieke whodunit aan te komen. Knives Out heeft een opzet die rechtstreeks uit een Poirot-roman afkomstig lijkt.

Motief

Slachtoffer van dienst is de succesvolle thrillerschrijver Harlan Thrombey (Christopher Plummer), die op de ochtend na zijn 85e verjaardag dood in bed wordt aangetroffen. De voorgaande avond was er een feest in zijn landhuis, waarbij al zijn kinderen met hun gezinnen aanwezig waren. Aan speurneus Benoit Blanc (James Bond-acteur Daniel Craig) de taak om uit te zoeken wie van de gasten een motief had om Harlan te vermoorden.

Aanstekelijk venijn

Met Knives Out blijft regisseur/scenarist Johnson in grote lijnen trouw aan de spelregels van het moordmysterie, maar tegelijkertijd steekt hij daar vernuftig de draak mee. Het is een knappe balanceer-act: de personages zijn lekker dik aangezet zonder meteen parodieën te worden, en de plot lijkt voorspelbaar, maar neemt steeds net een andere wending dan je zou verwachten.

Uitstekend vermaak al met al, mede dankzij de bonte verzameling acteurs, die er met zichtbaar plezier op los schmieren. Daarbij wordt de tijdgeest in de dialogen met aanstekelijk venijn op de hak genomen – zonder dat de film trouwens echt de diepte in gaat; de toon blijft overwegend lichtvoetig en pretentieloos. Ook dat is helemaal zoals het hoort.

Bekijk de trailer van 'Knives Out'

Knives Out

Nu in de bioscoop. Regie: Rian Johnson. Met o.a. Daniel Craig, Ana de Armas en Chris Evans. Kijkwijzer: vanaf 12 jaar wegens angst en grof taalgebruik.