Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Voor de natuur 100 rijden? Echt niet!

Blog van Tijs van den Brink

100 km/u bord snelweg

Als u straks na 1 januari maximaal 100 kilometer per uur rijdt op alle snelwegen in ons land, denk dan niet dat het goed is voor de natuur. U mag het natuurlijk denken, maar het klopt niet.

U heeft het vast meegekregen: het kabinet heeft besloten dat alle auto’s overdag, vermoedelijk vanaf 1 januari, niet harder mogen dan 100 kilometer per uur. Dat heeft te maken met de stikstofcrisis waar u vast óók over heeft gehoord.

Het gaat bij stikstof niet om het klimaat, maar om de variatie aan flora en fauna, de biodiversiteit. Als er veel stikstofuitstoot is, wordt de orchidee bijvoorbeeld overwoekerd door brandnetels. Dat is verdrietig en dat moeten we proberen te voorkomen. Maar helaas: 100 rijden in plaats van 130 draagt daar niet wezenlijk aan bij.

Het klopt dat auto’s een bijdrage leveren aan de stikstofuitstoot, maar dat is een heel kleine bijdrage. En het geldt ook nog eens alleen voor dieselauto’s, die slechts vijftien procent van het autopark vormen. Mensen die netjes hun diesel hebben vervangen door een benzineauto of zelfs een elektrische auto, hebben pech: hoewel hun auto’s niet voor extra stikstofuitstoot zorgen als ze 130 rijden in plaats van 100, moeten ze toch rustig aan doen.

Meer woningen bouwen

Het is een bizarre maatregel die het kabinet vorige week aankondigde. De verlaging van de maximumsnelheid levert 0,3 procent minder stikstofuitstoot op en dan ben ik nog optimistisch. Dat is niks. Waarom het kabinet hier dan toch voor gekozen heeft? Uit allerlei modellen blijkt dat als gevolg van deze maatregel stikstofruimte beschikbaar komt die het mogelijk maakt om volgend jaar de geplande 75.000 woningen te bouwen. Dat is natuurlijk top voor al die mensen die een nieuw huis zoeken.

Maar tegelijkertijd voelt iedereen wel aan dat deze maatregelen – 0,3 procent minder stikstofuitstoot volgens de modellen – vooral een papieren werkelijkheid betreffen. Geen orchidee gaat hier harder van groeien. 

In het kabinet zitten nogal wat partijen die boeren in hun achterban hebben. Om te voorkomen dat alleen de boeren de pineut zijn van de stik-stofmaatregelen, is kennelijk bedacht dat wij gewone burgers mee moeten lijden. Gedeelde smart is immers halve smart.

Denkt u daar maar aan als u volgend jaar 100 rijdt in plaats van 130. U doet het niet voor de natuur, u doet het uit medeleven met de boeren. Die daar overigens niets aan hebben: de inkrimping van de veestapel gaat ook gewoon door...

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons