Filmrecensie: Last Christmas

Lichtvoetig en schaamteloos sentimenteel

Kate en Tom kijken naar boven

In de bioscoop draait nu de romantische komedie 'Last Christmas' – inderdaad, geïnspireerd door de gelijknamige kersthit van Wham!. Op cruciale momenten wordt er geciteerd uit de songtekst van deze evergreen, en als bonus staan er maar liefst vijftien nummers van George Michael op de soundtrack.

Last Christmas draait om Kate (Emilia Clarke), die in een Londense kerstwinkel werkt en diep ongelukkig door het leven gaat. Ze maakt met iedereen ruzie en verwaarloost zichzelf met een dieet van junkfood, te veel drank en nietszeggende onenightstands. Dan ontmoet ze op een dag de mysterieuze Tom (Henry Golding), die haar helpt haar leven weer op de rit te krijgen en meer om zichzelf en anderen te denken.

Schaamteloos sentimenteel

Last Christmas is een typische kerstfilm: lichtvoetig en schaamteloos sentimenteel, met een magisch-realistisch randje. Voor liefhebbers van het genre valt er genoeg te zwijmelen, maar persoonlijk zat ik af en toe met kromme tenen te kijken. Van regisseur Paul Feig (Bridesmaids) en scenarist Emma Thompson (Sense and Sensibility) had ik wel iets scherpers verwacht.

Multiculturele cast

Wat de film wel interessant maakt, is de uitgesproken morele, zelfs politieke boodschap die erin doorklinkt. Er wordt nadrukkelijk stelling genomen tegen populisme en nationalisme, de cast is opvallend multicultureel, er is aandacht voor daklozen, en Kates hedonistische levensstijl wordt bepaald niet verheerlijkt. Je zou het allemaal een tikje politiek correct of moralistisch kunnen noemen, maar op mij maakte het engagement wel een oprechte en sympathieke indruk.

Al met al niet direct een aanrader, maar er zijn slechtere kerstfilms. Mijn eigen favoriet blijft de klassieker It’s a Wonderful Life uit 1946, die talloze latere kerstfilms heeft beïnvloed – Last Christmas inbegrepen.

Trailer 'Last Christmas'

Last Christmas

Regie: Paul Feig. Met onder andere Emilia Clarke, Henry Golding en Emma Thompson. Kijkwijzer: 9. Nu in de bioscoop.