Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Een kijkje in Verkeerscentrum Nederland

‘De grootste crises waren de boerenacties’

in Christelijk Nieuws
Verkeerscentrum schermen overzicht

November is dé filemaand van het jaar. Wie leiden het verkeer in goede banen? Visie gaat op bezoek bij Verkeerscentrum Nederland. Hier, strak aan de A12 in Utrecht, wordt 24/7 gewerkt aan een veilige en vlotte doorstroming op de Nederlandse wegen.

Marit Jansen gaat achter haar bureau zitten in het midden van de controlekamer van Verkeerscentrum Nederland. De 30-jarige werkt hier als coördinerend wegverkeersleider. “Je topografie van het wegennet groeit wel als je hier werkt. Ik denk zelfs in afritten. Als iemand vertelt waar hij woont, heb ik er direct een afrit en snelweg bij. En navigatie? Die heb ik niet nodig.”

Overzicht bewaren

“Bij Rijkswaterstaat zijn er, naast deze landelijke centrale, vijf regionale verkeerscentrales. De regionale verkeerscentrales handelen voor hun eigen gebied de incidenten af,” vertelt Marit. “Bij een ongeluk sturen zij een weginspecteur op pad en plaatsen ze bijvoorbeeld een rood kruis boven de weg. Waar nodig werken ze samen met politie, ambulance en andere hulpdiensten.”

Verkeerscentrum Marit achter bureau

Marit wijst naar haar vier mannelijke collega’s. Ze zitten achter bureaus die zo zijn opgesteld dat ze goed zicht bieden op de grote schermen aan de muur. Elke werkplek is uitgerust met maar liefst acht of negen computerschermen. “Wat onze wegverkeersleiders doen, is het overzicht bewaren over het hele land. Zij staan continu in contact met onze collega’s uit de regio’s en monitoren hoe het daar gaat. Wij hebben het totaalbeeld en daarom is dit dé plek om informatie te bundelen en naar buiten te brengen. Wanneer problemen regio’s overstijgen, bijvoorbeeld bij wegomleidingen, springen wij in.”

Onze wegverkeersleiders bewaren overzicht over het hele land

Groot incident

Als coördinerend wegverkeersleider houdt Marit vervolgens het overzicht over dit soort situaties. Zij zorgt ervoor dat de verkeersinformatie die naar buiten wordt gebracht, klopt. Ook kijkt Marit of collega’s het werk onderling goed verdelen. Marit: “Tijdens de spits is het mijn taak om allerlei collega’s te informeren over de stand van zaken. En als er een groot incident plaatsvindt, ben ik verantwoordelijk voor de interne communicatie binnen Rijkswaterstaat.”

Boerenacties

“De grootste crises die ik heb meegemaakt in deze functie, waren de recente boerenacties,” herinnert Marit zich. “Die hadden impact op het hele land en waren lastig te voorspellen. Het enige wat wij dan kunnen doen, is zorgen dat het zo veilig mogelijk verloopt.” Ook de sneeuwdag van vorig jaar maakte indruk op haar. Ze vertelt dat er op die dinsdagavond 22 januari om 21.00 uur nog extreem veel file stond. “Voor mij is zo’n situatie spannend én leuk.”

Werken op zo'n hectische dag, dat is kicken

Op zulke dagen krijgen de wegverkeersleiders het ene na het andere incident doorgebeld van de politie of regionale centrales. Vaak zijn er cameraploegen van het journaal over de vloer en wordt er de hele dag samengewerkt met collega’s van het mediateam en communicatie. “Werken op zo’n hectische dag, dat is kicken.”

verkeerscentrum schermen

Auto-ongeluk

Plotseling klinkt er rumoer bij de weg-verkeersleiders. Een van de vier weg-verkeersleiders roept: “Auto-ongeluk. Camera 46.3, A4, Prins Clausplein.” Marit staat op scherp en toont de bijbehorende camerabeelden direct op groot scherm. De wegverkeersleiders kijken mee naar de beelden van een auto midden op de snelweg. “Dit is behoorlijk ernstig,” horen we om ons heen. Marit tuurt gefocust naar het scherm om te ontdekken of er een airbag is uitgeklapt.

Als de camera draait, wordt duidelijk wat er is gebeurd. Een zwaar beschadigde vangrail laat weinig aan de verbeelding over. “Dit is een aardige klap geweest,” zegt Marit. “Ik zie dat er al een berger en weginspecteur ter plaatse zijn. Die zijn waarschijnlijk aangestuurd door de regionale verkeerscentrale. Dan gaan wij nu kijken wat we kunnen doen om het verkeer om te leiden.” Een wegverkeersleider onderbreekt Marit. Of zij de twee incidenten uit zijn gebied wil “opschalen”. Dat wil zeggen dat de rest van de organisatie wordt geïnformeerd. Marit bedankt haar collega en gaat aan de slag. Binnen een aantal minuten is de rust in de controlekamer weer teruggekeerd.

Soms zien we op de beelden verschrikkelijke dingen

De grootste ravages

Rijkswaterstaat heeft zo’n drieduizend camera’s boven de wegen hangen. Die filmen vooral in de Randstad en rond grote steden. Op de grote schermen aan de muur is een selectie van deze camera-beelden te zien. Marit: “Het kan zijn dat je op die beelden de meest verschrikkelijke dingen ziet. Maar de kans dat je een ongeval live ziet gebeuren, is niet groot. Vaak krijgen we eerst een melding en moeten we daarna met de camera het juiste punt zoeken. Dan heb je het moment van het ongeluk dus niet in beeld, wel de nasleep. En ja, soms staan er op deze schermen dus de grootste ravages...”

Het onverwachte

Verkeerscentrum Bas achter bureau

Bij het verkeerscentrum komt veel informatie binnen die doorgespeeld moet worden naar de weggebruikers. Hier is het mediateam voor. Bas Gringhuis (35) werkt hier sinds 1 juli van dit jaar. Waarom dit werk zo aantrekkelijk voor hem was? “De actualiteit is de grootste drijfveer. Ik informeer mensen en beantwoord hun vragen. En ik houd van het onverwachte: ’s ochtends ga ik naar mijn werk en weet ik niet wat er staat te gebeuren.”

Vragen van weggebruikers

Bas informeert mensen vooral via Twitter. Hij krijgt informatie van de wegverkeersleiders en bepaalt of het relevant is voor de weggebruiker. “Ik leg bijvoorbeeld uit waarom mensen in de file staan of waarom een weg is afgesloten. En ik beantwoord vragen van weggebruikers een-op-een.”

Ook is het aan het mediateam om op de website de lijst met wegwerkzaamheden bij te houden. De werknemers bedenken content voor artikelen en nemen elke ochtend een filmpje van één minuut op met daarin de spitsverwachting van die dag.

Huisje op de snelweg

Verkeerscentrum Bas wijst

Bas benadrukt dat hij zijn tweets luchtig schrijft waar dit kan, maar serieus is waar het moet. Zo draait het bij een ongeval om snel en feitelijk informeren. Maar er zijn gevallen waarbij een grapje niet mag ontbreken. Bas laat een tweet zien die wel drieduizend likes heeft gekregen, in plaats van de gebruikelijke tien. Op een foto staat een huisje dat is losgeraakt van een auto, beide staan stil op de vluchtstrook. Hij heeft het bijschrift bedacht: ‘Te koop aangeboden: knusse woning op unieke locatie’. Bas zoekt vlug een tweede voorbeeld op, van een zwanenfamilie op de snelweg. “Zolang er geen ongelukken gebeuren en de dieren het overleven, kunnen we er een luchtige tweet aan wijden.”

Op je hoede zijn

Bij de meeste berichten plaatst het media-team een foto of gifje (een kort filmpje dat zich blijft herhalen). Tussen de acht computerschermen op Bas’ bureau staat een scherm waarop vier camerabeelden te zien zijn. Hij kan zelf kiezen welke beelden hij wil zien. “Ik krijg informatie en cameranummers door van wegverkeersleiders. Ook kan ik zelf informatie inzien op deze site,” vertelt Bas al wijzend naar een van de acht schermen. 

Ik lees een tweet altijd vijf keer na voordat ik hem plaats

“Hier staat het onderwerp, zoals een ongeval, pechgeval of wegwerkzaamheden,” wijst hij. “Dan zoek ik de bijbehorende camerabeelden op en maak er een schermafbeelding van. Ik moet snel werken, want de beelden worden niet opgeslagen. Ik kan de beelden alleen op het moment van uitzenden opslaan. Die plaats ik daarna op Twitter met de relevante informatie.” Terwijl hij dit uitlegt, zien we op de camerabeelden een flinke file van elf kilometer, veroorzaakt door een ongeluk. Bas maakt er een schermafbeelding van en schrijft er direct een berichtje bij. “Ik lees een tweet altijd vijf keer na voordat ik ’m plaats,” vertelt hij lachend.

Hulp van anderen

Staat er per ongeluk toch een foutje in? Dan zijn er gelukkig de verkeersliefhebbers die elk foutje uit de tweets kunnen pikken. En soms komen ze gewoon met interessante vragen. “Laatst vroeg iemand waar je op moet letten als je gevarenstrips neerlegt. Dat zijn de leukste vragen, want daarvoor moet ik op onderzoek uit binnen Rijkswaterstaat. Op die manier leer ik zelf ook het meeste.”

Tekst: Aliene Boele en Anouk van de Schootbrugge
Beeld: Eljee

Dit is een ingekorte versie van het artikel. Lees het volledige verhaal in Visie 46.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons