Wat is het Loofhuttenfeest?

Waarom vieren joden Soekot?

in Geloven
Loofhuttenfeest

Het Loofhuttenfeest (‘Soekot’ in het Hebreeuws) is een feest van zeven dagen waarin de joden terugdenken aan de tijd waarin het volk Israël op weg was naar het beloofde land Kanaän. Soekot is een vreugdevol feest waarbij de joden ook vieren dat de laatste oogst is binnengehaald.

Loofhuttenfeest 2019 (en later)

Soekot valt op de vijftiende dag van de joodse maand tisjri, vijf dagen na Jom Kippoer. De joodse kalender is een maankalender en dus valt het Loofhuttenfeest steeds op een andere datum. Joodse dagen duren van zonsondergang tot zonsondergang.

  • 2019: van zondagavond 13 oktober tot en met zondagavond 20 oktober
  • 2020: van vrijdagavond 2 oktober tot en met vrijdagavond 9 oktober

De betekenis van loofhuttenfeest

God gaf in Leviticus 23 het volk Israël de opdracht om ieder jaar een week lang het Loofhuttenfeest te vieren om terug te denken aan de tijd dat Hij ze uit Egypte had bevrijd en het volk veertig jaar door de woestijn leidde naar het beloofde land Kanaän. Door opnieuw in een hut te wonen, ervaren joden hoe kwetsbaar en afhankelijk ze zijn van God. Joden vieren dat God altijd voor ze zorgt en dat de laatste oogst van het jaar is binnengehaald. Het is daarom verplicht om zeven dagen vrolijk te zijn.

Soeka

Soeka is Hebreeuws voor ‘loofhut’. De loofhut moet gemaakt worden van natuurlijk materiaal, zoals takken en bladeren. Met vruchten en slingers wordt de soeka vaak versierd. Door het dak van de loofhut moet je de sterren kunnen zien.  

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Etrog op loofhuttenfeest
Een ultra-orthodoxe jood inspecteert een etrog: een citrusvrucht die symbool staat voor vreugde (beeld: ANP).

Loelav en etrog

In de loofhut en in de synagoge wordt er gedurende het Loofhuttenfeest gezwaaid met een bundeltje takken van vier verschillende bomen: de loelav. De vier verschillende takken in één bundel zijn symbool voor de eenheid van het joodse volk. Tijdens de diensten wordt de loelav in zes richtingen gezwaaid: de vier windrichtingen, omhoog en omlaag. Dit laat zien dat Gods goedheid er voor iedereen is. Bij de loelav hoort een etrog, een citrusvrucht die lijkt op een grote citroen. De etrog is een symbool voor vreugde.

Zeven

Het getal zeven komt opvallend vaak voor bij het Loofhuttenfeest. Het is het zevende feest, het wordt gevierd in de zevende maand en het duurt zeven dagen. Op de laatste dag van het feest gaat het volk zeven keer rond het altaar en zingt het volk zeven keer psalm 118.

Eten in de loofhut

Alle maaltijden moeten worden gegeten in de loofhut, het liefst samen met vrienden of familie. Vruchten mogen ook buiten de soeka worden gegeten, net als wijn en drank. Vlees en kaas mogen ook buiten de soeka worden gegeten zolang het geen maaltijd is. Er zijn geen standaard maaltijden voor tijdens het Loofhuttenfeest.

Ook Jezus vierde Soekot

Toen Jezus op aarde was, werd er op alle zeven dagen een waterplengoffer gebracht. De priester vulde dan een gouden kruik met water bij het badwater Siloam en bracht die naar het voorhof van de tempel. Daar werd hij met gejuich en trompetgeschal ontvangen. De priester goot het water vervolgens over het altaar als gebed om regen.

Alle maaltijden moeten worden gegeten in de loofhut, het liefst samen met vrienden of familie

Loofhutten in Nederland

In Nederland wordt het Loofhuttenfeest minder uitbundig gevierd dan in Israël. Toch zijn er ook in ons land gezinnen die een loofhut bouwen in hun tuin of op hun balkon. Vaak hebben joodse gemeenschappen een soeka waarin de gemeenteleden kunnen samenkomen voor maaltijden en bijeenkomsten.

Slotfeest

Na de zeven dagen van het Loofhuttenfeest is het opnieuw feest. Op die dag, die ook wel Slotfeest of Sjemini Atseret wordt genoemd, bidden de joden om extra regen. Ook wordt Simchat Thora deze dag gevierd. Dat betekent ‘vreugde van de wet’ en is het feest van de Torah. De joden vieren dan dat de vijf boeken van Mozes gelezen zijn. Buiten Israël wordt Simchat Thora een dag later gevierd. Na dit feest begint men weer bij het begin te lezen uit de Thora.

Tekst: Aliene Boele
Beeld: ANP

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons