Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Blijf erbij of kom terug

Blog van Annemarie van Heijningen

Meisje in lege kerk

Waar mensen samenkomen, gebeuren rare dingen. Omdat we ten diepste vreemde, bekrompen wezens zijn. Haantjesgedrag, afgunst en kleinzielig gedoe kom je overal tegen. Ook in de kerk, ja.

Want een kerk bestaat, net als de woningbouwvereniging, een oudercommissie en de vrijwillige brandweer, gewoon uit mensen. Zóndige mensen, om dat woord maar weer eens uit de mottenballen te halen. Geen hok vol heiligen dus.

Daarnaast zit ons leven boordevol. Wanneer je deze twee feiten bij elkaar optelt, is de uitkomst vrij voorspelbaar. Moe van werk, gezin en sociale verplichtingen + een klungelige kerk = een keertje thuisblijven op zondagmorgen. Je dacht dat je je rot zou voelen, maar het voelt verrassend goed. Zie je wel, God zegent het. Je redeneert er opgelucht op door. Haha, alsof je verloren zou gaan van een keertje spijbelen. 

De tweede dienst had je gelukkig al veel eerder afgeschaft, tenslotte zijn we vrij in Christus. Het zondagmorgenverzuim smaakt uiteraard naar meer. Geen probleem, God heeft alle begrip. Hij snapt ook best dat je geen tijd hebt voor gebedskring of een Bijbelgroep, die dingen komen later wel een keer, rond je 50e of 60e misschien.

Zo verliezen kerk en christen elkaar langzaam uit het oog. Parallel daaraan stijgt het aantal afhakers; geloof dat niet gevoed wordt, sterft de hongerdood. Of je het nu leuk vindt of niet, God heeft voor onze geestelijke groei de kerk een cruciale rol gegeven. Deze imperfecte club lijkt zelfs Zijn lievelingsconcept te zijn.

De absenten-uit-de-nood-geboren worden met deze preek uiteraard niet aangesproken. Wel een vraagje voor de luxe-spijbelaars: wanneer God wereldwijd en door de eeuwen heen wil werken in een onvolmaakte kerk, waarom zouden wij haar dan de rug toekeren? Blijf erbij of kom terug. 

Beweren prima zonder kerk te kunnen, is vanuit jezelf geredeneerd, zij kan namelijk niet zonder jou. Please, prik door haar eigenaardigheden heen, gooi excuses aan de kant, leer oog te krijgen voor haar charmes – en gun jezelf dit samenzijn met God en met Zijn grappige gezelschap.

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons