Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

The Matrix blijft interessant

Filmrecensie: weemoedig terugblikken naar 1999

Still The Matrix

Onder filmliefhebbers staat 1999 bekend als misschien wel het beste filmjaar ooit. Vooral de artistieke Hollywoodfilm beleefde toen een piek.

Ik zou hier zo vijftig geslaagde titels uit dat jaar kunnen noemen, maar dat wordt wat onleesbaar, dus hou ik het maar even bij tien: Magnolia, American Beauty, Being John Malkovich, Man on the Moon, The Insider, The Straight Story, The Talented Mr. Ripley, The Virgin Suicides, Boys Don’t Cry, The Iron Giant...

Tand des tijds

Hoe valt die creatieve explosie van destijds te verklaren? Voor de filmindustrie waren het gouden tijden: de dvd was een groot succes, er werd nog niet illegaal gedownload, er was nog geen concurrentie van partijen als Netflix. En dus durfden de studio’s het aan om risico’s te nemen en eigenzinnige scripts te verfilmen. Dat is tegenwoordig heel anders: Hollywood zet alleen nog in op veilig, herkenbaar vermaak. Vandaar al die Disney-remakes en superheldenvervolgfilms in de bioscoop.

Nu al die geliefde films uit 1999 hun twintigjarige jubileum vieren, wordt er in filmkringen weemoedig teruggeblikt en verschijnen sommige titels zelfs opnieuw in de bioscoop. Zo was deze zomer The Matrix weer op het grote scherm te zien. Heeft deze sciencefictionhit de tand des tijds een beetje doorstaan?

Studio’s durfden het aan risico’s te nemen en eigenzinnige scripts te verfilmen

Slaven van een onderdrukkend systeem

Toevallig heb ik de film onlangs met mijn 13-jarige zoon bekeken, en afgaand op zijn enthousiasme kan hij er zeker nog mee door. De veelvuldig gekopieerde effecten zijn natuurlijk allang niet meer bijzonder, en het verhaal is hier en daar wel erg simplistisch. Maar het centrale thema van de film – dat mensen zonder het zelf te beseffen slaven zijn van een onderdrukkend systeem – blijft heel interessant. Vooral omdat het op diverse manieren kan worden geïnterpreteerd: technologisch, politiek en zeker ook theologisch. Hier in huis hebben we er nog lang over nagepraat.

Reken maar dat ik dit jaar nog meer van die originele producties uit 1999 opnieuw ga bekijken.

Trailer The Matrix

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons