Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

'Kerken kunnen niet meer om de smartphone heen'

Meer verbinding door mobiele kerk-app

De kerk en de smartphone. Dit klinkt waarschijnlijk niet voor iedereen als een logische combinatie. Maar volgens Henrik Wienen gaan deze twee zaken prima samen. Hij ontwikkelde een ‘kerk-app’ voor de smartphone. “Met deze app wordt het zoeken van verbinding met andere gemeenteleden eenvoudiger en laagdrempeliger,” aldus Henrik. “Het contact beperkt zich niet meer alleen tot de zondag.”

Henrik verkocht als salesmanager jarenlang apps aan grote kledingmerken zoals G-Star, PME-Legend en Riviera Maison. In januari richtte hij zijn bedrijf Donkey Mobile op. De kennis die hij bij de commerciële bedrijven heeft opgedaan zet hij nu – samen met zijn christelijke collega’s - volledig in voor de kerken. 

Meebewegen

Henrik: “Mobiele telefoons zijn zo’n belangrijk onderdeel van ons leven geworden. Kerken kunnen daar eigenlijk niet meer omheen. Negentig procent van de mensen boven twaalf jaar heeft een smartphone. Als de kerk hierin niet mee beweegt, dan mist zij een belangrijke manier waarop jongeren en ouderen tegenwoordig communiceren.”

Inhoud

De techniek van de app die Henrik met zijn team ontwikkelde is voor iedere kerk grotendeels identiek. De inhoud van de app wordt bepaald door de kerkleden. Zij kunnen de app naar eigen wensen vullen. De app krijgt per kerk of gemeente een eigen logo.

Welke mogelijkheden heeft de kerk-app?
“Via de app kan men allerlei informatie uitwisselen met andere gemeenteleden. Je kan een bericht bij iemand op de tijdlijn plaatsen, zoals bij Facebook. Daarnaast is het mogelijk om in de app aparte groepen aan te maken, bijvoorbeeld voor het kerkkoor, de jeugdclub of de bijbelstudiegroep. Men kan in de app podcasts plaatsen, nieuws delen of afspraken in de agenda plannen. De voorganger kan een aankondiging doen over de preek van komende zondag. En er kan natuurlijk digitaal gecollecteerd worden."

Hoe voorkom je als kerk dat zo’n kerk-app mensen buitensluit? Niet iedereen is even handig met een smartphone.
“Wij zeggen absoluut niet: stop met het kerkblad, stop met de mededelingen vanaf de kansel of met het rondgaan met collectezakken. Kies niet voor of-of maar voor én-én. De app is echt bedoeld als aanvulling op de bestaande kanalen en middelen.”

Kan ik met de kerk-app ook een broeder of zuster digitaal vermanen als er een kerkdienst wordt verzuimd?
“Haha! We hebben ontzettend veel features voor de app bedacht die wel heel leuk zijn, maar het uiteindelijk om begrijpelijke redenen toch niet gehaald hebben. Een functie die de app wazig maakt als je te lang niet in de buurt van de kerk bent geweest bijvoorbeeld. Of een rate-de-preek-meter die live feedback op een preek kan geven.”

'Stop niet met het kerkblad of de mededelingen vanaf de kansel'

“Het ontwikkelen van een goede app is normaal gesproken ontzettend duur, zeker als je voor kwaliteit gaat. Tegenwoordig wil ieder bedrijf een goede mobiele app, dus ontwikkelaars zijn schaars en helaas niet goedkoop. Wanneer je als kerk besluit om zelf een goede app te gaan bouwen en dan ben je al snel meer dan € 50.000 kwijt. Software staat nooit stil, dus de app is in een jaar tijd compleet achterhaald en moet je opnieuw kosten maken. Daarom lanceren wij met Donkey Mobile een app-as-a-service en betaal je als kerk alleen iedere maand een bedrag van rond de 100 euro. Wij houden de app dan volledig up-to-date.”

Zorgt zo’n app er niet voor dat de persoonlijke contacten minder worden?
“Ik denk dat de app persoonlijke contacten kan stimuleren. Vaak denkt men dat het bij nieuwe technologie om compleet nieuwe dingen gaat. Maar technologie wordt juist gebruikt om de dingen die we altijd al deden makkelijker te maken. Muziek luisteren deden we bijvoorbeeld altijd al, Spotify maakt het toegankelijker en makkelijker. Hetzelfde geldt voor hardlopen. De app neemt dat niet van ons over, maar geeft ons meer informatie over hoe ver en hoe hard we nou daadwerkelijk gerend hebben. Hetzelfde hopen wij te doen met deze kerk-app. De app gaat het persoonlijke contact wat zo belangrijk is in de kerk niet vervangen, maar juist versterken. De app maakt dat je elkaar niet alleen op zondag spreekt, maar ook doordeweeks bij elkaar betrokken blijft.”

Waar komt de naam Donkey Mobile vandaan?
“De keuze voor de naam Donkey komt eigenlijk uit de Bijbel. Thuis heb ik een boek van de Deense predikant Kaj Munk. Hij schrijft over 'de troost van de ezel'. Als predikant twijfelt hij vaak aan zichzelf. Is dat wat ik doe wel goed genoeg? Preek ik wel interessant en bevlogen genoeg? Maar dan denkt hij aan de ezel waarop Jezus reed. Jezus gebruikte een eenvoudige ezel om Jeruzalem binnen te rijden. Dan kan Hij deze ‘ezel’ misschien gebruiken om de mobiele telefoons van mensen binnen te rijden. De ezel komt heel vaak als dienstbaar en zeer nuttig dier voor in de Bijbel, precies dat wat wij ook met Donkey Mobile willen zijn.”

Basisversie

"We zijn nu bezig met de basisversie van onze app. Maar op mobiel moet je continue doorontwikkelen. Als ik nu de Instagram-app van vijf jaar geleden laat zien dan denk je 'wat een oude app en wat lelijk!' Terwijl dat toen het nieuwste van het nieuwste was. Het leuke is dat we ook de feedback van de kerken kunnen gebruiken om de app beter te maken. Zo werken verschillende kerken eigenlijk samen aan één app! Als we zo'n update doen kunnen we bijvoorbeeld ook nieuwe functies integreren. Als mensen leuke ideeën hebben dan mogen ze die ons gerust delen via www.donkeymobile.app!"

Beeld: Leonard Walpot

Wat ontdekken we na een kijkje in de telefoon van Tijs van den Brink?

Geschreven door:

Miriam Duijf

Redacteur

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons