Filmrecensie: ‘Mijn bijzonder rare week met Tess’

Weer een geslaagde Nederlandse jeugdfilm

De film 'Mijn bijzonder rare week met Tess' is een heerlijke familiefilm met precies de juiste toon: poëtisch, grappig, vertederend.

Op de Nederlandse cinema wordt van oudsher veel gemopperd. Niet altijd onterecht, maar er is één genre waarin Nederlandse makers onmiskenbaar goed zijn: de jeugdfilm. Het zakmes, Minoes, Het paard van Sinterklaas, Kauwboy – in de loop der jaren viel de ene na de andere Nederlandse jeugdfilm internationaal in de prijzen.

'Kind serieus nemen'

Waar dat aan ligt? Gerenommeerd scenarioschrijfster Tamara Bos (Minoes, Brammetje Baas) bood laatst in de Volkskrant de verklaring dat Nederlandse vertellers het gewend zijn om kinderen helemaal serieus te nemen: “De huidige makers van Nederlandse kinderfilms zijn opgegroeid met de literatuur van Annie M.G. Schmidt en Miep Diekmann, die in de jaren ’50 al schreven vanuit het perspectief van het kind.”

Mijn bijzonder rare week met Tess

De nieuwste succesproductie is Mijn bijzonder rare week met Tess, een verfilming van het gelijknamige boek van de populaire schrijfster Anna Woltz. De film ging dit voorjaar in première op het filmfestival van Berlijn en heeft intussen al zo’n tien internationale prijzen te pakken. Centraal staat de 10-jarige Sam, die met zijn ouders en grote broer op vakantie is op Terschelling. Daar ontmoet hij de eigenzinnige Tess, die met haar alleenstaande moeder op het eiland woont. Tess heeft een plan bedacht om haar vermoedelijke vader naar Terschelling te lokken, en vraagt Sam haar daarbij te helpen.

Heerlijke familiefilm

De lof voor de film is terecht. Mijn bijzonder rare week met Tess is een heerlijke familiefilm met precies de juiste toon: poëtisch, grappig, vertederend. En inderdaad: de makers nemen kinderen helemaal serieus – zowel de hoofdpersonen als het beoogde publiek. De film is optimistisch en bevat wijze levenslessen, maar heeft ook scherpe randjes en losse eindjes, net als het echte leven. En daar ontbreekt het in de Hollywoodvarianten op dit soort films nogal eens aan.