Filmrecensie: Herinneringen aan het communisme

Drie nieuwe films over een hardvochtig communistisch bewind

Dit jaar is het dertig jaar geleden dat de Berlijnse Muur werd afgebroken en het Oostblok uit elkaar begon te vallen. Toeval of niet, deze maand verschijnen er maar liefst drie films in de bioscoop die een hardvochtig communistisch bewind in herinnering brengen. Alle drie waargebeurd en de moeite van het bekijken waard.

The Little Comrade

Uit Estland komt het indrukwekkende drama The Little Comrade, dat zich afspeelt in 1950, toen het land door de Russen bezet was. Centraal staat de zesjarige Leelo, die een tamelijk zorgeloos bestaan leidt, tot haar moeder op een dag ineens wordt weggevoerd door sinistere agenten. Vanaf dat moment gebeuren er steeds meer vreemde dingen die Leelo niet kan verklaren. De kijker begrijpt wel iets meer, maar blijft het verhaal vanuit Leelo’s perspectief beleven, wat het stalinistische onrecht des te absurder maakt, maar de film ook een mooie, dromerige sfeer geeft. Gebaseerd op twee autobiografische romans van de Estse schrijfster Leelo Tungal.

Ballon

Dit is een spannende Duitse film over een spectaculaire historische ontsnapping. In 1979 vluchten twee bevriende gezinnen met de Stasi op de hielen van Oost- naar West-Duitsland in een zelfgemaakte luchtballon. Regisseur Michael Bully Herbig zet het drama wat dik aan, met bombastische muziek en een paranoïde sfeer die aanvankelijk wat geforceerd overkomt, maar gaandeweg wordt de film steeds meeslepender, helemaal richting het slot. In eigen land was Ballon een grote hit.

Funan

En dan is er nog Funan, een ouderwets met de hand getekende animatiefilm voor volwassenen. De Franse regisseur Denis Do vertelt hierin de geschiedenis van zijn Cambodjaanse ouders. In 1975 worden die door het leger van de Rode Khmer uit hun huis gedreven en afgevoerd naar een werkkamp op het platteland. Tijdens de tocht raken ze hun jongste zoontje kwijt, dat ze de daaropvolgende jaren zullen blijven zoeken. Een naargeestig verhaal, maar door de sobere, poëtischeover een  stijl ook ontroerend mooi.