Recensie: De bijenhouder van Aleppo

Een verhaal over nieuw leven en hoop

'De bijenhouder van Aleppo' is zo’n verhaal waarin je vanaf de eerste alinea meegezogen wordt. Nuri is bijenhouder in het door oorlog volledig ontwrichte Aleppo. Om een wisse dood te ontlopen, moet hij samen met echtgenote Afra halsoverkop als bootvluchteling naar Europa zien te komen.

Terwijl het filmisch vertelde verhaal zich ontvouwt, voel je bij het lezen van De bijenhouder van Aleppo een toenemende beklemming. Want je krijgt een steeds scherper beeld van wat bijenhouder Nuri en zijn vrouw Arfa aan verschrikkingen hebben meegemaakt. Hun jonge zoontje – Sami, enig kind – kwam om bij een bombardement toen hij eindelijk weer heel eventjes in de tuin mocht spelen. Op datzelfde moment verloor Afra het licht in haar ogen. Ook mist hun huwelijk de glans van voorbije jaren.

'Waar bijen zijn, zijn bloemen'

Het enige lichtpuntje is de wetenschap dat Nuri’s neef en zakenpartner Mustafa op hen wacht in Groot-Brittannië. Nuri wil niets liever dan Mustafa helpen bij het houden van bijen, want ‘waar bijen zijn, zijn bloemen, en waar bloemen zijn, is nieuw leven en hoop’.

Alert blijven

Deze roman is caleidoscopisch opgebouwd, waardoor je als lezer alert moet blijven, en roept de sfeer op van Khaled Hosseini’s De vliegeraar en Duizend schitterende zonnen. Misschien geen literair hoogstandje, wél een meeslepend verteld verhaal. Voor een Mozaïek-uitgave is het overigens opvallend dat het om hoofdpersonen gaat met een islamitische achtergrond.

De bijenhouder van Aleppo

Christy Lefteri , uitgever: Mozaïek, 335 blz., € 20,99