Filmrecensie: 'Yesterday'

Vrolijke lofzang op The Beatles

Yesterday film recensie

“Ik kap ermee,” bromt mislukte singer-songwriter Jack (Himesh Patel) na zijn zoveelste optreden voor een lege zaal. “Wie houd ik voor de gek? Tenzij er een wonder gebeurt zal ik nooit doorbreken.” Zijn manager en platonische vriendin Ellie (Lily James) reageert monter: “Maar soms gebeuren er wonderen!”

Ellie krijgt gelijk: wanneer Jack die avond naar huis fietst, valt ineens overal ter wereld de stroom uit. Hij wordt prompt aangereden door een bus. Wanneer hij in het ziekenhuis ontwaakt, blijkt er iets bizars te zijn gebeurd: de mensheid is collectief het oeuvre van Jacks favoriete band The Beatles vergeten. Alleen hij herinnert zich nog hun liedjes, en kan ze nu dus gaan spelen alsof hij ze zelf heeft bedacht. Succes verzekerd.

Vergezocht

Dit is het vergezochte, maar ook wel heel leuk verzonnen uitgangspunt van de romantische komedie Yesterday. Het scenario is van Richard Curtis, bekend van populaire romcoms als Four Weddings and a Funeral, Notting Hill en About Time. Curtis’ films hebben altijd dezelfde ingrediënten: een charmante kluns in de hoofdrol, komische misverstanden, gevatte dialogen en mierzoet sentiment. Soms levert dat een miskleun op (de kersthit Love Actually was aan mij niet besteed), maar in Yesterday werkt de formule uitstekend.

Vlotte regie

Dat is mede te danken aan de prettige hoofdrolspelers (al is de betoverende Lily James misschien niet helemáál geloofwaardig als muurbloempje), een van zelfspot getuigende bijrol van superster Ed Sheeran, en de vlotte regie van Danny Boyle (Slumdog Millionaire). En dan is er natuurlijk nog de muziek: Yesterday is één lange lofzang op The Beatles, en alleen al daarom een feestje voor popliefhebbers.

Weinig diepgang

Goed, veel diepgang heeft de film verder niet te bieden. Zo inventief als het verhaal begint, zo conventioneel wordt het uiteindelijk afgewikkeld. Maar ach, een beetje voorspelbaarheid hoort nu eenmaal bij het genre. Yesterday weet non-stop te vermaken en stuurt je fluitend de bioscoop uit; op z’n tijd is dat meer dan genoeg.