Filmrecensie: The Biggest Little Farm

Feelgooddocu met filosofische ondertoon

Wanneer filmmaker John Chester en zijn vrouw Molly een verwaarloosde hond adopteren, levert dat een probleem op: ze wonen in een klein appartementje in Los Angeles, en het beest houdt maar niet op met blaffen.

De verhuurder is onverbiddelijk: of de hond eruit, of John en Molly zelf. Het stel kiest voor de hond. Dit was net het zetje dat ze nodig hadden om hun grote droom te verwezenlijken: het opstarten van een eigen biologische boerderij.

Voor een habbekrats kunnen ze op een uur rijden van de stad een flinke lap dorre grond aanschaffen. Zonder ervaring, maar met een onverwoestbare dosis optimisme én de adviezen van een excentrieke bio-expert, spannen John en Molly zich in om hun kersverse bedrijf om te toveren tot een ecovriendelijk, min of meer zelfvoorzienend paradijsje, met zo veel mogelijk soorten flora en fauna. Klinkt goed, maar is het wel realistisch?

Er zijn documentaires met een spannender uitgangspunt, dat moet gezegd, maar The Biggest Little Farm heeft toch heus meer te bieden dan een gemiddelde aflevering van Ik vertrek. Dat is allereerst te danken aan het filmtalent van John Chester – de boer dus, die de docu zelf regisseerde. Chester werkte eerder onder meer voor Animal Planet en weet dus heel goed hoe je fraaie natuuropnames maakt. En aan natuur is op zijn boerderij geen gebrek: binnen enkele jaren krioelt het er van de fotogenieke dieren en planten.

Maar wat de film echt inspirerend maakt, is de filosofische ondertoon waarmee al die mooie plaatjes worden gepresenteerd. Terwijl John en Molly met de ene na de andere plaag worden geconfronteerd (slakken, mollen, roofdieren, droogte, overstromingen, overslaande bosbranden), roept dat steeds meer vragen op over de aard van de natuur en de manier waarop we daar als mensen mee omgaan. Door in te zoomen op één specifieke microkosmos zegt The Biggest Little Farm heel veel over de moderne wereld als geheel. En dat in de vorm van een feelgoodfilm die nooit aanvoelt als een vervelende ecopreek.

The Biggest Little Farm is een documentaire van John Chester. Vanaf nu in de bioscoop.