Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Stuurt God briefjes uit de hemel?

'Ik heb ontdekt dat we altijd – op elk moment – wijsheid kunnen vragen aan God'

in Geloven
parachute - briefje uit de hemel aan

“God, moet ik mijn halletje verven?” Verbaasd knipperde ik met mijn ogen toen ik hoorde dat de kringleider van onze kerkcursus, een vrouw van ruim 65 jaar, dit aan God had gevraagd. Ik dacht: wat heeft de Schepper te maken met jouw halletje? Maar ik was nog verbaasder over het vervolg. Met zelfverzekerde stem zei ze: “En God antwoordde: ‘Nee.’”

Al mijn hele leven geloof ik in God. Ik geloof dat Hij me heeft gemaakt en dat Jezus voor mij aan het kruis is gestorven. Punt. Dat is toch mooi?! Maar op die bewuste avond leek er iets te crashen in mijn hoofd. Zou het echt zo kunnen zijn dat God zich bemoeit met zoiets onbelangrijks als het verven van je halletje?

En hiermee startte mijn zoektocht. Spreekt God persoonlijk tegen mij? En stel dat Hij tegen mij zou spreken, hoe doet Hij dat dan? Laat Hij een parachuutje met een briefje eraan van boven naar beneden dwarrelen? Om hierachter te komen, heb ik het dagboek van God – de Bijbel – gebruikt als kompas. Want als je iemand wilt leren kennen, kun je het beste zijn of haar dagboek lezen.

Compleet onnodig

In de Bijbel staan ontelbare voorbeelden waarin God tegen mensen spreekt. Hoewel dat een paar duizend jaar geleden is, zegt Psalm 102:28: ‘U blijft dezelfde’. Dus als God, die tegen Adam, Kaïn, Hagar, Debora en Paulus sprak, nog steeds dezelfde is, zou het zomaar kunnen dat Hij nu ook nog tegen ons wil spreken. Maar wil Hij dan alleen leidinggeven aan vooraanstaande mensen die op grote schaal invloed hebben? Of is Hij ook geïnteresseerd in ons leven: welke baan of studie moet ik kiezen, moet ik verhuizen of zelfs: moet ik wel of niet mijn halletje verven?
Als ik een lijst moest maken van dingen die niet nuttig zijn, zou ‘De haren op mijn hoofd tellen’ zeker in de top 5 staan. Compleet onnodig, lijkt me. Toch zijn ‘zelfs de haren op jullie hoofd alle geteld’ (Lucas 12:7). Zou God dat in Zijn dagboek hebben gezet om ons te laten weten dat Hij zó met ons begaan is?

Een ezel

Een van mijn favoriete teksten is Psalm 94:9: ‘Hij heeft het oor geplant – zou Hij niet horen?’ God kan echt horen. En Hij luistert ook nog. Hij praat zelfs terug, want in Johannes 10:27 staat: ‘Mijn schapen luisteren naar Mijn stem.’ Maar hoe kun je Gods stem dan horen? Wat denk je van: op alle manieren die je kunt bedenken en nog veel meer. Dus ook via een parachuutje uit de hemel? Vast en zeker. Hij liet een ezel spreken om Bileam iets duidelijk te maken. Daar zou ik ook niet opgekomen zijn. Ik wil niet zeggen dat God op een bepaalde manier níét spreekt, alleen om de reden dat ik het zelf nog niet hebt meegemaakt.

Ik krijg geen kippenvel en hoor geen donderslagen

Geen kippenvel

Is het je weleens overkomen dat je ontroerd was door een lied of dat je je bemoedigd voelde toen iemand iets tegen je zei? Het zou zomaar kunnen dat God op dat moment tegen je sprak, door iets of iemand heen. God spreekt ook direct tegen ons door de heilige Geest. Die heeft Hij speciaal gegeven om ons te helpen (Johannes 15:26). Sinds ik mijn zoektocht begon, ben ik van alles aan God gaan vragen, op dezelfde manier waarop ik iets aan een vriend zou vragen. Zoiets als: ‘God, moet ik nu deze werkopdracht aannemen?’ Verrassend genoeg komt er dan vaak een antwoord, door middel van een gedachte in mijn hoofd, een stille stem. Het is te vergelijken met het moment dat je een goed idee krijgt. Ik krijg geen kippenvel en hoor geen donderslagen, maar het is een stille fluistering in mijn hart. Het lijkt zo gewoon, zo eigen, alsof het een gedachte van mezelf is.

Op elk moment

God zegt: ‘Ik geef inzicht en wijs de weg die je moet gaan. Ik geef raad, op jou rust Mijn oog’ (Psalm 32:8). Ik heb Zijn raad hard nodig op alle gebieden in mijn leven. En ik heb ontdekt dat we altijd – op elk moment – wijsheid kunnen vragen aan God. Ook in een vergadering, in de winkel of tijdens een ruzie. Mijn man en ik hebben een aantal tieners in huis en ik weet niet altijd (meestal niet) hoe ik op hen moet reageren. Tijdens een gesprek vraag ik vaak stil aan God: ‘Heer, wat moet ik nu zeggen?’ En dan is daar die rustige stem, die vaak zegt: ‘Luister eerst maar.’

God spreekt ook door rust en vrede. ‘Vrede zij u!’ is het eerste wat Jezus zegt als Hij is opgestaan. Voel je je onrustig, vraag dan eens aan God waarom je onrustig bent. Als ik rusteloos ben en aan God vraag hoe dat komt, krijg ik vaak gedachten over dat ik dingen moet loslaten, op een ander moment een discussie moet aangaan, afspraken in mijn agenda moet afzeggen of juist dat ik iets moet doen wat ik soms nog niet eerder heb gedaan.

Gevaar

Het lastige is dat iedereen kan zeggen dat-ie Gods stem verstaat, maar dat hij of zij vervolgens een destructieve kant uitgaat. Om dat gevaar te verkleinen, is het bijvoorbeeld handig om mensen om je heen te vragen wat zij van je plan vinden. Ook is het goed om de Bijbel ernaast te houden. Zijn Woord is tenslotte een lamp voor je voet en een licht op je pad. Net als met fietsen, leer je ook Gods stem te verstaan door vallen en opstaan. Hoe meer je luistert, hoe makkelijker je Zijn hoopvolle, rustgevende stem leert herkennen.

Stilte

Om te luisteren, moet je stilte creëren. Meestal ga ik alleen in een kamer zitten en schrijf ik mijn vragen op. Of ik ga wandelen in de natuur. Ik praat dan in mezelf of hardop. Eén keer stampte ik woest door het bos. Mijn man en ik hadden de dag ervoor een behoorlijke ruzie gehad. Natuurlijk klaagde ik tegen God over mijn echtgenoot en geïrriteerd vroeg ik Hem: “En wie had er eigenlijk gelijk?” Ik kreeg direct een gedachte: je man had gelijk. Ik vroeg nog boos: “En waarom zei U dat niet eerder?” Weer hoorde ik meteen die stille, vriendelijke stem: omdat je het niet aan Me vroeg.

God geeft genoeg raad en hulp voor de dag zelf

Liefdevoller en hoger

Niet altijd krijg ik zo snel antwoord. En als ik niet gelijk de uitkomst hoor, vind ik dat frustrerend. Zeker als het stormt in mijn leven. Toch is zo’n moment wel een kans om meer op God te leren vertrouwen en vol te houden, juist als we geen antwoord hebben. Ik heb ontdekt dat God genoeg raad en hulp geeft voor de dag zelf, net als het manna in de woestijn ook voor één dag was. Wanneer we het allemaal even niet meer weten of flink de fout in zijn gegaan, helpt het als we aan God vragen: ‘Heer, wat denkt U nu over mij?’ Dan ontdek je dat Zijn gedachten liefdevoller en hoger zijn dan de onze (Jesaja 55:9). En wat Hij zegt, is altijd opbouwend, troostend en bemoedigend (1 Korintiërs 14:3). Als ik met Hem praat, voel ik me opgeluchter dan daarvoor, zelfs als de situatie niet is veranderd. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die zo hoopvol, liefdevol, wijs en vriendelijk is als Hij. De Schepper van de wereld wil betrokken zijn bij ons leven, ook bij de nóg minder belangrijke dingen dan een gangetje verven.

O, hoe het afliep met dat halletje? De oudere vrouw werd niet lang daarna ten huwelijk gevraagd, trouwde en ging in het huis van haar kersverse man wonen. Blij dat ze haar halletje niet had geverfd.

Tekst: Anke van der Pol

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons