Recensie: Groen op hakken

Praktische tips om duurzaam te leven

in Mediatips
Groen op hakken

'Groen op hakken' is een boek voor alle vrouwen die wat handvatten kunnen gebruiken bij duurzamer leven. Bijvoorbeeld: hoe kun je duurzaam boodschappen doen en hoe kun je minder consumeren? Het boek geeft tips met een positieve en christelijke insteek over onderwerpen als voeding, kleding en kinderen.

Ook voor vrouwen die al duurzaam leven en nog een stapje verder willen gaan, is Groen op hakken een geschikt boek. De tips zijn namelijk ingedeeld in drie niveaus: groen, groener, groenst. Het is een boek dat je op de keukentafel legt en er af en toe eens bij pakt om praktische aanwijzingen uit te halen.

Gods grootheid in de schepping

In de inleiding van het boek wordt de inspiratie van het boek beschreven: de schepping van God. In Psalm 8 lees je hoe David om zich heen kijkt en uitroept: 'Heer, u bent zo groot!' Deze Psalm laat Gods grootheid in de schepping zien. Volgens de schrijfsters van het boek is het aan de mensen toevertrouwd om deze schepping zorgvuldig te beheren. Deze boodschap vatten de schrijfsters, onder eindredactie van Marjoke Knoop, samen in deze quote: 'Zorgen voor Gods schepping betekent dat we kritischer zijn op wat we consumeren en dat we met minder genoegen nemen.'

Opzet van het boek

Het boek bestaat uit tien hoofdstukken die allemaal een belangrijk onderwerp uit je dagelijkse leven behandelen, zoals huishouden, boodschappen doen en kinderen. Daarin lees je onder andere tips voor een moestuin op je balkon, schoonmaaktips en makkelijke recepten. Deze hoofdstukken geven je stuk voor stuk praktische informatie over duurzamer leven, maar ook inspireren ze om aan de slag te gaan. En omdat de tips zijn ingedeeld in de drie niveaus is het voor iedereen haalbaar. Dat is ook het mooie van dit boek: het gaat over kleine stapjes en je hoeft niet direct drastisch te veranderen.

Groen op hakken

Onder eindredactie van Marjoke Knoop, Sestra, 144 blz, €17,50

Tekst: Claudia Verloop