Filmrecensie: Three Identical Strangers

Documentaire van Tim Wardle

In 1980 gaat de 19-jarige Robert studeren aan een universiteit in New York. Tot zijn verbazing wordt hij door zijn medestudenten op de campus ontvangen als een oude bekende. Ze blijken hem aan te zien voor een andere student, Eddy, die sprekend op hem lijkt. Wanneer Robert Eddy ontmoet, concluderen de jongens – beiden geadopteerd – dat ze tweelingbroers moeten zijn.

Zo begint de fascinerende documentaire Three Identical Strangers, maar zoals de titel al voorspelt, wordt het verhaal nog bijzonderder. De hereniging van Robert en Eddy wordt opgepikt door de lokale media, en dan meldt zich nog een jongen: David, ook 19 en geadopteerd. Verbijsterd heeft hij twee dubbelgangers van zichzelf op een foto in de krant zien staan; de tweeling blijkt een drieling.

De kersverse broers zijn door het dolle heen. Ze kopen samen een appartement in New York en zetten flink de bloemetjes buiten. In alle grote talkshows komen ze vertellen hoeveel ze op elkaar lijken – ze hebben alle drie geworsteld, hebben dezelfde smaak op het gebied van eten, sigaretten en vrouwen, en ze maken geregeld elkaars zinnen af. Intussen zijn hun adoptieouders minder gelukkig. Die vragen zich af waarom de jongens destijds van elkaar gescheiden zijn en stappen op hoge poten naar het adoptiebureau.

Meer zal ik niet verklappen; het verhaal wordt vanaf dit punt steeds gekker. Het wordt verteld door de broers zelf, en door hun familieleden en andere betrokkenen. Regisseur Tim Wardle heeft de interviews met veel gevoel voor spanning en drama aan elkaar gemonteerd. Wat begint als een opgewekt feelgoodverhaal, wordt gaandeweg een verontrustende tragedie.

Een rode draad in Three Identical Strangers is de vraag of mensen in de eerste plaats worden gevormd door hun genen of door hun opvoeding – nature of nurture? De film biedt geen definitieve conclusie, maar is wel een bijzonder interessante bijdrage aan dit debat.

Three Identical Strangers

Documentaire van Tim Wardle.
Kijkwijzer: alle leeftijden