Filmrecensie: On Chesil Beach

Met o.a. Saoirse Ronan en Billy Howle

Deze week geen nieuwe bioscoopfilm, maar een gemiste titel van vorig jaar, die sinds kort te huur is: On Chesil Beach, gebaseerd op de gelijknamige, en misschien wel mooiste roman van Ian McEwan. De Britse auteur (vooral bekend van Atonement/Boetekleed) schreef zelf het scenario.

On Chesil Beach heeft een even eenvoudig als intrigerend gegeven: anno 1962 staat een zojuist getrouwd stel op het punt de huwelijksnacht in te gaan. De piepjonge Florence (Saoirse Ronan) en Edward (Billy Howle) komen uit heel verschillende milieus, zijn allebei nog maagd en hebben het thema seks altijd angstvallig vermeden. Bloednerveus arriveren ze in hun hotel, waar ze eerst aanschuiven voor een hoogst ongemakkelijk diner. En daarna moet ‘het’ er toch echt van komen.

In flashbacks krijgen we verschillende fases te zien van Florence’ en Edwards verkeringstijd, waardoor we steeds meer begrip krijgen voor de onuitgesproken spanningen in hun relatie. Het jaartal waarin ze trouwen is van cruciaal belang: vlak voordat de seksuele revolutie uitbreekt. Dat die revolutie de nodige ellende zou voortbrengen, is rijkelijk geïllustreerd in andere boeken en films, maar On Chesil Beach laat overtuigend zien dat het leven vóór die tijd wel erg verstikkend kon zijn. De veranderingen kwamen niet uit de lucht vallen.

Kan de film zich meten met het boek? Niet helemaal, dat is maar zelden het geval. McEwan kan als romancier toch meer nuance kwijt dan als scenarist. Met name de epiloog van de film voelt een beetje vals – wat wordt versterkt doordat de acteurs daarin met schmink oud zijn gemaakt, een gimmick die eigenlijk altijd afleidt. Evengoed een aanrader, deze tragische liefdesgeschiedenis. De hoofdrolspelers zetten de verlangens en frustraties van hun personages prachtig neer. De onvermijdelijke seksscènes zijn gepast ongemakkelijk maar niet smakeloos. En het verhaal zet je geheid aan het reflecteren – over de openheid en communicatie in je eigen relatie, over wat je je kinderen meegeeft over seks en intimiteit. Ook anno 2019 gaat het allemaal nog niet vanzelf.

On Chesil Beach

Regie: Dominic Cooke. Met o.a. Saoirse Ronan en Billy Howle. Online te huur via o.a. Pathé Thuis.