Filmrecensie: Avengers: Endgame

De religieuze dimensie van The Avengers

Met Pasen nog vers in het geheugen, viel me bij het bekijken van de nieuwste blockbuster van producent Marvel weer eens op hoezeer het superheldengenre bol staat van de religieuze symboliek. Avengers: Endgame is een direct vervolg op het vorig jaar verschenen Avengers: Infinity War, waarin verbazingwekkend veel hoofdpersonen het loodje legden. De overgebleven helden doen ditmaal een poging de tijd terug te draaien, om hun vrienden als het ware uit de dood te laten herrijzen. Verder zijn er personages die zich opofferen, elkaar vergeven en zich bekeren tot het goede. Het verhaal eindigt uiteraard met een apocalyptisch aandoende strijd tussen goed en kwaad. Voldoende stof voor een hele reeks catechisatielessen, lijkt me zo.

De afgelopen tien jaar zijn er meer dan twintig Marvelfilms verschenen, en die waren lang niet allemaal de moeite waard. Avengers: Endgame – de titel zegt het al – dient als voorlopige climax: alle verhaallijnen uit die vorige films komen bij elkaar, de losse eindjes worden weggewerkt, en van verschillende helden wordt definitief afscheid genomen. Het is echt een film voor de fans, en als zodanig vond ik hem erg geslaagd. Vaak krijg je de indruk dat dit soort peperdure Hollywoodkost alleen voor de centen wordt gemaakt, maar in de betere Marvelfilms proef je oprechte liefde voor de personages en verhalen (hoe absurd die ook mogen zijn). Dat lijkt me de belangrijkste verklaring voor de ongekende, nog altijd toenemende populariteit van de reeks.

Daarnaast sluiten de films denk ik goed aan bij de tijdgeest. Vanwege die eerdergenoemde religieuze factor. Het superheldengenre – bij uitstek een Amerikaanse uitvinding – heeft veel geleend uit de Griekse mythologie, maar waarschijnlijk nog meer uit de Bijbel. Nu steeds minder mensen de Bijbel kennen, zijn ze misschien extra vatbaar voor andere verhalen met uitgesproken morele boodschappen – zoals ze momenteel ook openstaan voor zelfhulpboeken en spirituele bladen.

Nou ja, niet dat de gemiddelde Marvelfan daar specifiek op afkomt natuurlijk. Die zal Avengers: Endgame in de eerste plaats gewoon beschouwen als uitstekend popcornvermaak.

Avengers: Endgame

Regie: Anthony en Joe Russo. Met o.a. Robert Downey Jr. en Scarlett Johansson. Nu in de bioscoop.