Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

The Passion in Dordrecht, historischer dan ooit

EO-directeur Arjan Lock over 'onze Notre-Dame'

De actualiteit in deze goede week staat voor veel mensen in het teken van grote gebeurtenissen. De Notre-Dame die in brand stond, maar het land samenbracht om met vereende krachten het icoon weer op te bouwen. Maar ook de winst van Ajax. En zonder The Passion zou het belangrijkste verhaal van deze week, over Gods liefde voor iedereen, alleen te horen zijn voor gelovigen in kerken.

De ‘godenzonen’ van Ajax leggen het echter af tegen Jezus, stelt EO-directeur Arjan Lock: “The Passion is onze Notre-Dame. Meer dan ooit brengt The Passion dit jaar een boodschap die wijzelf en onze verdeelde samenleving zo nodig heeft: we zijn niet alleen.”

Historisch karakter

De negende editie van The Passion heeft een historisch karakter. Dat komt allereerst door de betekenis van Dordrecht voor het christelijk geloof in Nederland. In deze stad werd 400 jaar geleden het besluit genomen de Bijbel te vertalen in het Nederlands. En er stond meer op het spel. De contouren van het Nederlands protestantisme kregen hier vorm.

Nederland is een overwegend seculier land geworden

Minst religieuze land

Maar The Passion in Dordrecht is misschien ook wel historisch te noemen vanwege de betekenis van dit programma. Want Nederland is een overwegend seculier land geworden. De bekendheid met de belangrijkste waarden uit het geloof, het kennen van de verhalen uit de Bijbel en het begrijpen van de essentie van het christelijk geloof nemen zienderogen af. Volgens recente cijfers zijn we zelfs het minst religieuze land van West-Europa. In dit krachtenveld blijkt The Passion miljoenen kijkers te trekken. En duizenden volgen het programma live in Dordrecht.

Samenwerking

Diverse maatschappelijke organisaties maken The Passion mede mogelijk. Dordtse kerken grijpen The Passion aan om te laten weten dat hun deuren wagenwijd openstaan. En de dagen erna wordt er tijdens de koffie met elkaar over gesproken. Bijzonder is ook de inspanning van de Gemeente Dordrecht, die het thema ‘Je bent niet alleen’ voorziet van extra activiteiten en een speciale campagne in de stad. Op basis van de kille secularisatiecijfers zou een dergelijk programma in Nederland geen bestaansrecht hebben. Het tegendeel blijkt waar.

Ook voor Barabbas

The Passion schuurt ook. Rapper Jebroer speelt dit jaar Barrabas. Jebroer staat op Witte Donderdag letterlijk tegenover Jezus – ook taalkundig, als je de laatste naam van een spatie voorziet. In The Passion kiest de menigte tussen Jebroer (die met het lied ‘Kind van de duivel’ voor ophef zorgde) en Jezus, die ons leert dat Gods liefde er voor iedereen is. Het is precies deze keuze die in het geloof centraal staat. Duidelijker kun je het verhaal van onvoorwaardelijke liefde voor elk mens niet vertellen, ook al schuurt dit. 

Het is nou eenmaal gemakkelijker om te juichen voor Ajax dan voor Jezus

Hoop en verlossing

Geloven is niet gemakkelijk. Je geloof uitdragen is nog moeilijker. Laat dat voor iedere gelovige, of je nu van The Passion houdt of niet, deze dagen de uitdaging zijn. Want hoe verkondig je als kerk of gelovige het Evangelie aan mensen die het weinig of niets meer zegt? Juist voor die kijkers is The Passion ook niet eenvoudig. Want het is voor deze groep nou eenmaal gemakkelijker om te juichen voor Ajax dan voor Jezus. En toch doen ze mee. Toch bereikt The Passion het aantal kijkers van een Champions League voetbalwedstrijd en is de arena van dit verhaal gevuld met mensen die hier kunnen ontdekken dat ze niet alleen zijn.

The Passion is onze Notre-Dame die weer wordt opgebouwd. Uit de as van onze tijd, door de eenzaamheid en het lijden heen, klinkt het Evangelie van hoop en verlossing. De kracht van het Paasverhaal leek verloren, maar het lijden krijgt niet het laatste woord. Pasen nadert.

Beeld: Willem Jan de Bruin

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons