Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Schreeuw om Leven wil hulpverleningsbus voor deur van abortuscentra

'Drie op de vijf vrouwen die in de bus stappen, kiezen alsnog voor hun ongeboren kind'

Hulpverleningsbus Schreeuw om Leven

Pro-life organisatie Schreeuw om Leven wil speciale hulpverleningsbussen aanschaffen om bij abortuscentra counselingsgesprekken te voeren met ongewenst zwangere vrouwen. De bussen moeten op termijn ook worden uitgerust met echoapparatuur.

Schreeuw om Leven had eerder juist aangekondigd tijdelijk te stoppen met het aanbieden van hulp en advies bij abortuscentra, vanwege de mediastorm rondom pro-life organisaties. “We wilden de negatieve aandacht die er is geweest in de media doorbreken, en onze vrijwilligers staan dus tijdelijk niet bij abortuscentra," licht Kees van Helden, directeur van Stichting Schreeuw om Leven toe. "In de tussentijd hebben we nagedacht over de vraag hoe we deze vrouwen dan wel kunnen bereiken. Een speciale hulpverleningsbus lijkt ons daar geschikt voor.”

Zo kunnen vrouwen kiezen: linksaf de abortuskliniek in, of rechtsaf de bus in

Waarom een bus?
“Als er inderdaad zogenaamde bufferzones komen – waar onze vrijwilligers niet mogen komen om met vrouwen die een abortuscentrum bezoeken in gesprek te gaan – kunnen we met deze bus alsnog die vrouwen bereiken. We denken aan een soort camperbus – met een zitje, een gesprekstafel en een toilet – en die mag je op elke openbare parkeerplaats parkeren, als je de parkeermeter maar betaalt. We kunnen dan gesprekken voeren in een gesloten ruimte, waar vrouwen niet door iedereen gezien worden.
Daar komt bij: in Amerika rijden deze bussen al langer rond en kunnen zwangere vrouwen er ook een echo laten maken. Wat blijkt? Drie op de vijf vrouwen die in de bus stappen om een gesprek aan te gaan, kiezen alsnog voor hun ongeboren kind.”

Hoeveel bussen willen jullie aanschaffen?
“Het is een behoorlijke investering: een tweedehands camperbus kost zo’n 25.000 euro. We krijgen geen subsidie, dus de bus moeten we bekostigen met sponsorgeld. Daarom beginnen we met één bus. Afhankelijk van hoe het loopt, zullen we kijken of we er meer gaan aanschaffen, zodat we de bus op meerdere plaatsen in het land kunnen inzetten.
In eerste instantie zullen we ook geen echo’s aanbieden, dat is nog te kostbaar en daar heb je gediplomeerde vrijwilligers voor nodig. Maar op deze manier kunnen vrouwen kiezen: linksaf de abortuskliniek in en hun kindje laten weghalen, of rechtsaf de bus in en het gesprek aangaan.”

Verwacht u met zo’n opvallende bus niet juist problemen?
“Dan mogen de bakker en de schilder hun bus ook niet meer parkeren. We zijn niet aan het demonstreren, we staan daar gewoon met een auto met bedrijfsreclame. En volgens mij is dat niet verboden.”

Beeld: Shutterstock (hoofdbeeld) en Schreeuw om Leven

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons