Filmrecensie: Tea with the dames

Een licht teleurstellend theekransje

In 2012 mocht ik naar Londen om de cast van het luchtige seniorendrama The Best Exotic Marigold Hotel te interviewen. Dat was geweldig, want er waren allemaal Britse topacteurs aanwezig. Helaas was de tijd beperkt en kon ik bijvoorbeeld Maggie Smith (de heerlijk pinnige grootmoeder in de serie Downton Abbey) alleen even de hand schudden. Maar ik had wel een uitgebreid gesprek met Judi Dench.

Dench, toen al bijna 80, is bij het grote publiek vooral bekend als M, de baas van James Bond, maar ze werd maar liefst zeven keer genomineerd voor een Oscar. Daar kon ik me na dat interview wel iets bij voorstellen, want ik had zelden iemand ontmoet met zo’n charisma – hoe klein en frêle ze in levenden lijve ook mocht zijn. Nadat ze wat vragen over de film had beantwoord, sprak de actrice bevlogen over ouder worden, het overlijden van haar man, en hoe het was om met vier generaties familie in één huis te wonen.

Ik moest weer aan deze ervaring denken toen ik de documentaire Tea with the Dames bekeek, die draait om Dench en Smith en twee andere beroemde Britse actrices: Eileen Atkins en Joan Plowright. De vier zijn bevriend en komen regelmatig samen om thee te drinken in het landhuis van Plowright. Regisseur Roger Michell (Notting Hill) mocht een keer aanwezig zijn bij zo’n ontmoeting, om vast te leggen hoe de bejaarde dames herinneringen ophalen en discussiëren over het vak.

Het heeft een film opgeleverd met een lekker pretentieloze toon, vol amusante anekdotes en aanstekelijk gelach, maar het geheel viel mij toch iets tegen. Om alles te kunnen volgen, moet je veel afweten van de Britse toneelwereld, en je krijgt de indruk dat de dames niet zo’n zin hebben om het achterste van hun tong te laten zien. Ook blijven er onderwerpen liggen. Ik had deze geroutineerde actrices bijvoorbeeld graag gehoord over het seksisme in de film- en theaterwereld, waar tegenwoordig veel om te doen is.

Maar goed, misschien verwachtte ik gewoon wat te veel, vanwege die warme herinnering aan mijn eigen gesprek met Judi Dench.

Tea with the dames

Documentaire van Roger Michell. Nu in de bioscoop.