Filmrecensie: Eindelijk een Marvelfilm rond een vrouw

En dat werd hoog tijd

Ruim tien jaar geleden kwam stripuitgever Marvel op het lumineuze idee om een reeks superheldenfilms te gaan produceren die onderling allemaal met elkaar verbonden zouden zijn. Het experiment begon in 2008 met de geslaagde film Iron Man en was direct een ongeëvenaard succes. Inmiddels zijn we maar liefst twintig titels verder, en het einde is nog lang niet in zicht.

Op z’n tijd kan ik erg genieten van een Marvelfilm, al zijn de meeste afleveringen zo weer vergeten. De formule blijft altijd gelijk – veel bombastische actie, wat humor, drama, intrige – maar in de betere delen wordt daar iets origineels aan toegevoegd. Zo draaide Black Panther (2018) eindelijk eens om een zwarte superheld, uit Afrika nog wel. En nu is er een Marvelfilm met een vrouw in de hoofdrol: Captain Marvel. Dat werd hoog tijd.

Voor de hoofdrol werd een verrassende keuze gemaakt. Actrice Brie Larson speelt doorgaans in kleine, artistieke films, zoals de prachtige drama’s Short Term 12 (2013) en Room (2015). In Captain Marvel geeft ze haar personage een lekker nuchtere charme mee, wat haar groteske superkrachten iets relativeert.

Die krachten heeft ze trouwens nog niet meteen. Als de film begint, leeft ze als soldaat met geheugenverlies op een verre planeet. Per toeval belandt ze op aarde – in de VS, anno 1995 – en ontdekt dan tot haar schrik dat ze als aardbewoner is geboren en hier al van alles beleefde. Enfin, het verhaal is vergezocht als altijd, maar zit best slim in elkaar en wordt vermakelijk gebracht. De jaren-90-setting levert veel geinige knipogen op, en tussen de regels door worden ook nog serieuze thema’s aangesneden, zoals seksisme en vreemdelingenangst.

Over een maand of twee is Captain Marvel alweer terug in de bioscoop, dan als personage in Avengers: Endgame, de film die als climax moet dienen voor de eerste tien jaar Marvelcinema. Het gerucht gaat dat Captain Marvel na dat avontuur de rol van Iron Man zal overnemen als aanvoerder van de Avengers. Op basis van deze eerste ontmoeting lijkt me dat een prima keuze. Op naar de volgende twintig Marvelfilms dan maar.

Captain Marvel

Regie: Anna Boden en Ryan Fleck. Met o.a. Brie Larson, Samuel L. Jackson en Jude Law. Nu in de bioscoop.