Filmrecensie: Vice

Een schurk in het Witte Huis

Als we filmmaker Adam McKay moeten geloven, was Dick Cheney, vicepresident onder George W. Bush van 2001 tot 2009, een van de grootste schurken die ooit in het Witte Huis hebben gewerkt. In de biografische film Vice wordt Cheney neergezet als het brein achter de grootste wandaden van de regering-Bush: de op leugens gebaseerde inval in Irak, het op grote schaal martelen van vijanden en bespioneren van burgers. De filmtitel is veelzeggend: ‘vice’ verwijst niet alleen naar Cheneys functie, maar betekent ook ‘ondeugd’.

In zijn vorige film The Big Short (2015) blikte regisseur McKay met veel venijn, vaart en humor terug op de kredietcrisis van 2008.
Vice heeft al net zo’n satirische toon: het verhaal van Cheneys politieke carrière is doorspekt met kritiek en ironie. In de slotscène merkt iemand op: ‘Deze film is gewoon linkse propaganda!’ En daar zit wel iets in: dit is bepaald geen neutrale geschiedenisles (voor zover zoiets überhaupt bestaat).

Je zou Vice een speelfilmvariant op de documentaires van Michael Moore kunnen noemen: sterk gekleurd en nogal ongenuanceerd, maar ook uitdagend, alarmerend en hoogst vermakelijk. De regie zit vol originele vondsten en het acteerwerk is buitengewoon sterk. Christian Bale (onder meer bekend als Batman in de Dark Knight-trilogie) is bijna onherkenbaar als de bedrieglijk kleurloze Cheney, en Sam Rockwell en Steve Carell zijn hilarisch als subtiele karikaturen van Bush en Rumsfeld.

Voor mij was dit ontluisterende inkijkje in de recente Amerikaanse geschiedenis wel een eyeopener, maar het lijkt me verder niet dat een film als Vice veel bijdraagt aan het politieke debat. Daarvoor gaat het toch te zeer om een preek voor eigen parochie. Dan is de film misschien effectiever als parabel over macht en corruptie, die aantoont dat er sinds het Oude Testament, het Romeinse Rijk en de dagen van Shakespeare minder vooruitgang is geboekt dan we graag zouden geloven.

Vice

Regie: Adam McKay. Met o.a. Christian Bale en Amy Adams. Vanaf nu in de bioscoop.