Filmrecensie: If beale street could talk

Een ontroerende, tragische romance

Begin jaren zeventig, in de New Yorkse wijk Harlem, ontdekt de 19-jarige, Afro-Amerikaanse Tish dat ze zwanger is van haar iets oudere vriendje Fonny. Dat vindt ze geen al te groot probleem, zij en Fonny kennen elkaar al van kleins af aan en zijn smoorverliefd. Ze waren al van plan te gaan trouwen zodra ze ergens een appartementje konden vinden.

De ouders van Tish reageren mild en behulpzaam, de vader van Fonny ook. Alleen zijn moeder keurt de buitenechtelijke zwangerschap streng af. Maar al met al zou het prille gezinnetje een rooskleurige toekomst tegemoet kunnen gaan.

Er is alleen één complicatie: Fonny is valselijk beschuldigd van een verkrachting en zit nu in de gevangenis. Het heeft er alle schijn van dat zijn arrestatie een racistisch motief heeft. Tish en haar familie doen er alles aan om Fonny voor de geboorte van zijn kind vrij te krijgen.

If Beale Street Could Talk is een verfilming van de gelijknamige roman van James Baldwin uit 1974. Over Baldwin en zijn felle strijd tegen Amerikaans racisme verscheen in 2016 de indringende, veelgeprezen documentaire I Am Not Your Negro. Mooi dat het filmpubliek nu ook kennis kan maken met een verhaal van deze erudiete schrijver, waarvan de sombere thematiek helaas pijnlijk actueel is gebleven.

Barry Jenkins, de regisseur van If Beale Street Could Talk, is bekend van het met drie Oscars bekroonde drama Moonlight, ook uit 2016. Die film was opvallend teder en poëtisch van toon, en dat geldt ook voor deze opvolger. Hoewel het verhaal soms wat vaart en spanning mist, vond ik de romantische band tussen Tish en Fonny, en ook de toewijding van hun familie, erg ontroerend om te zien. Oprechte liefde is moeilijk vast te leggen zonder in clichés of ironie te vervallen, maar Jenkins kan het. Dit maakt de haat waarop zijn personages stuiten dan ook des te akeliger.

If Beale Street Could Talk

Regie: Barry Jenkins. Met o.a. KiKi Layne en Stephan James. Kijkwijzer: 12.  Nu in de bioscoop.