Filmrecensie: Goede buren

Eenzaamheidsbestrijders

In 2013 troffen bouwvakkers in een huisje in het centrum van Rotterdam het lichaam aan van een bejaarde vrouw. Ze bleek al tien jaar eerder te zijn overleden. Niemand had haar gemist.

Dit schokkende incident inspireerde documentairemaker Stella van Voorst van Beest om een film te maken over eenzaamheid onder ouderen, en de initiatieven die worden ondernomen om daar iets tegen te doen. In Goede buren volgen we de Rotterdamse Ada (59) en haar overbuurvrouw en vriendin Wilma (70), die als vrijwilligers actief zijn voor de gemeente. Met een vragenlijst over sociaal isolement trekken ze de buurt door om met 75-plussers te praten. Als er eenzaamheid wordt geconstateerd, kan er hopelijk actie worden ondernomen.

Veel ouderen die de dames bezoeken, geven aanvankelijk aan totaal niet eenzaam te zijn. Maar Ada en Wilma vragen steevast door, en dan blijkt uiteindelijk vaak toch het tegendeel. Er zijn bijvoorbeeld wel kinderen, maar daar is al jarenlang alle contact mee verbroken. Of de man of vrouw in kwestie blijkt al jaren niet meer buiten te zijn geweest. Als er een eenvoudig uitje voor deze mensen wordt georganiseerd, fleuren ze al helemaal op.

Regisseur Van Voorst van Beest onthoudt zich in haar film van enig commentaar; ze observeert gewoon, met de ene na de andere schrijnende scène als resultaat. Toch stemt Goede buren niet alleen maar verdrietig, het werk van Ada en Wilma is bijzonder ontroerend om te zien. En confronterend: omzien naar elkaar hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, laten de vrouwen zien.

Goede buren is bij uitstek een film die uitnodigt tot een discussie. Mooi dus dat er speciale vertoningen worden georganiseerd met nagesprekken over de plaatselijke aanpak van eenzaamheid. Deze avonden, onder de naam ‘Goede buren + goed gesprek’, vinden plaats in filmtheaters in het hele land. Ga voor meer informatie naar: Cinemadelicatessen.nl/film/goede-buren.

Goede buren

Documentaire van Stella van Voorst van Beest. Kijkwijzer: 1 Vanaf 14 februari in de bioscoop.