Filmrecensie: Eighth grade

Een ongemakkelijk puberportret

Het wemelt in de cinema van de sociaal onhandige pubers, maar zelden zag ik zo’n levensecht en aandoenlijk exemplaar als de 13-jarige Kayla in de Amerikaanse tragikomedie Eighth Grade. Ze wordt buitengewoon naturel vertolkt door actrice Elsie Fisher, die tijdens de opnames zelf ook 13 was en een verfrissend gewoon uiterlijk heeft, met jeugdpuistjes en al.

We volgen Kayla tijdens haar laatste week in de achtste (bij ons: tweede) klas. Na de zomervakantie gaat ze naar highschool. In de vlogs die ze op YouTube zet, doet Kayla zich wereldwijs en zelfverzekerd voor, maar eigenlijk is ze hoogst onzeker – en die vlogs worden trouwens alleen bekeken door haar alleenstaande vader. En dan wordt ze tijdens de jaarafsluiting ook nog eens uitgeroepen tot de stilste leerling van de school.

Wie zelf vol huiver terugkijkt op de puberteit, of wie zelf een puber probeert op te voeden, zal Eighth Grade geheid ervaren als een regelrechte horrorfilm. Kayla beleeft de ene pijnlijke situatie na de andere. Neem de scène waarin ze een gesprek probeert te voeren met twee populaire meiden die alleen maar naar hun telefoontjes staren. Of de scène waarin ze liegt over haar seksuele ervaring tegen een jongen die ze leuk vindt.

Debuterend regisseur Bo Burnham (28 jaar pas) is er echter niet op uit zijn hoofdpersoon belachelijk te maken. Integendeel: hij is duidelijk dol op Kayla. Zij ziet zichzelf als een loser, maar als kijker zie je een leuk, ondernemend meisje, dat op de juiste momenten voor zichzelf durft op te komen. Bovendien heeft ze een vader die misschien niet de beste opvoeder is, maar die wel zielsveel van haar houdt.

In theorie zou je Eighth Grade uitstekend met je puber kunnen bekijken als basis voor een goed gesprek over heikele thema’s als telefoongebruik, populariteit en seks. Maar daar is wel wat lef voor nodig, omdat de film zo gruwelijk eerlijk is over tienergedrag en de tijdgeest. ‘Awkward!’ zou mijn eigen puber zeggen.

Eighth grade

Regie: Bo Burnham. Met o.a. Elsie Fisher en Josh Hamilton. Vanaf nu in de bioscoop.