Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Maarten Vogelaar te gast in 'Andries'

Zondag 27 januari, 00.15 uur, NPO 2

in Mediatips
Maarten Vogelaar

Als gelovige jongen koos Maarten Vogelaar ervoor in Amsterdam te gaan studeren. Hij wilde graag met medestudenten het evangelie delen, maar die zaten daar niet op te wachten. Inmiddels is hij studentenpastor in deze stad, al is hij voorzichtiger met het verspreiden van het Evangelie, vertelt hij in het programma Andries.

Hij was wel wat ontgoocheld, vertelt Maarten. Hij koos bewust voor Amsterdam om te gaan wonen en studeren, omdat hij dacht dat het evangelie en de kerk iets te bieden hadden. "Maar zodra ik het woord ‘christen’ zei, haakten mensen af. Dat was confronterend en ontnuchterend.” Nog steeds raakt het hem als mensen wel in het boeddhisme en allerlei andere vormen van spiritualiteit geïnteresseerd zijn. "Als het om zingeving gaat, zijn zij niet op zoek naar God en de kerk."

Toegevoegde waarde

Als studentenpastor vroeg Maarten zich af of de kerk nog wel goed nieuws heeft voor deze generatie jongeren. Wat is de toegevoegde waarde van de christelijke boodschap? “Jongeren kunnen zich helemaal niets voorstellen bij God.” Maarten is daarom voorzichtiger geworden in ‘het verspreiden van Gods Woord.’ “Ze zijn niet op zoek naar God, maar wel naar rust en zingeving." Om jongeren te kunnen bereiken, moest hij dus heel wat vertaalslagen maken.

'Laat u met God verzoenen'

Maarten vindt het moeilijk om aan studenten uit te leggen dat God mensen wil redden, ook al is dit juist voor hem een belangrijk leidmotief om dit studentenwerk te doen. “Na een aantal jaar dit werk te hebben gedaan, kwam toch de tekst van Paulus terug: 'Laat u met God verzoenen.' Ik realiseerde mij dat ik jongeren met levenswijsheid kan helpen er voor hen te zijn. Maar op een dieper niveau hebben ze God en ook die verzoening nodig."

De Kwekerij en Amsterdam Deugt

In zijn werk is Maarten betrokken bij twee projecten: de Kwekerij en Amsterdam Deugt. De Kwekerij is een groeiplek voor twintigers waarin hij samen met een niet-christelijke collega workshops aanbiedt over liefde, rust en levenskwesties als eenzaamheid. Ook met vragen over wat je met je leven doet, kunnen jongeren daar terecht. Bij de Kwekerij gaat het niet over geloof: “Ik moet daar echt goed verdedigen waarom ik überhaupt dingen van het geloof inbreng.” 

Mensen die wel meer van de christelijke weg weten, wil hij bij Amsterdam Deugt meer over de liefde leren. “Iedereen verlangt daarnaar. Ik kom heel veel jongeren tegen die graag iets voor een ander willen betekenen, maar die niet weten hoe. Ik wil ze daarbij helpen, geïnspireerd door Jezus, de grootste Liefde die hier heeft rondgewandeld. Bij Amsterdam Deugt maken we duidelijk dat het christelijk geloof onze inspiratiebron is. Iedereen die wil aanhaken is er welkom."

Andries

Zondag 27 januari, 00.15 uur, NPO 2

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons