Het Blauw Bloed jaaroverzicht 2018

Hoogtepunten van het afgelopen jaar

Op de eerste zaterdag van het nieuwe jaar zenden we ons eigen jaaroverzicht uit. We blikken terug op 2018 en laten de hoogtepunten van de redactie nog eens de revue passeren. Dit levert een gevarieerd beeld op van het afgelopen jaar.

Zo zal niet bij iedereen een belletje gaan rinkelen als ik ‘Stuart-diadeem’ zeg, maar liefhebbers van koninklijke juwelen weten precies waar dit over gaat. In het afgelopen jaar droeg Máxima het Stuart-diadeem twee keer. En dat is bijzonder, want voor die tijd was het ruim veertig jaar geleden dat we het diadeem gezien hadden. Juliana droeg het destijds voor het laatst. Máxima had het diadeem zonder de grote Stuart-diamant al op bij het staatsbezoek aan Luxemburg in mei. Bij het staatsbezoek aan Engeland in oktober verscheen ze bij het staatsbanket met het kostbare juweel verwerkt in het bijbehorende diadeem. De set was ooit een gift van Engeland aan Nederland, dus dit bezoek was hét moment om ’m te dragen.

Hoogtepunt in het jaaroverzicht

Een van mijn persoonlijke hoogtepunten was de reis die prins Jaime voor UNHCR maakte naar een groot vluchtelingenkamp in Kenia. Zonder protocollen en hofhouding mochten we hem daar volgen.

Jubileumactiviteiten

Verder zit de uitzending vol hartverwarmende momenten. Ik ben nog altijd trots op ons koningspaar, en ik ben dankbaar dat we dit programma al vijftien seizoenen mogen maken. Dit jaar staan er een paar leuke Blauw Bloed-jubileumactiviteiten op het programma. Maar daarover later meer!

Blauw Bloed, zaterdag, 19.20 uur, NPO 2

Geschreven door:

Jeroen Snel

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons