Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

#IKBAS vraagt aandacht voor slavernij anno 2018

'Hoog tijd dat consumenten deze misdaad niet langer pikken'

in Christelijk Nieuws

Op de Europese Dag tegen Mensenhandel, op 18 oktober, lanceert International Justice Mission (IJM) de campagne #IKBAS. #IKBAS staat voor bewustzijn van slavernij en voor een duidelijke keuze niet langer mee te werken aan deze misdaad. De letters IKBAS staan voor Ik Bevrijd Alle Slaven.

Slavernij is met meer dan 40 miljoen slachtoffers de wereld nog niet uit. Nog niet. Want het is volgens IJM, 's werelds grootste organisatie in de strijd tegen slavernij, "hoog tijd dat consumenten deze misdaad niet langer pikken". “Geen mens hoort te leven in angst voor zijn ‘eigenaar'," stelt Henk Jan Kamsteeg, storyteller van de organisatie. "Kinderen horen niet in bordelen thuis als seksslaaf. Vrouwen mogen niet worden uitgebuit in de kledingindustrie. Mannen mogen niet onder dwang te werk worden gesteld in steenfabrieken."

Peter R. de Vries

Een van de gezichten van de campagne is Peter R. de Vries. “Als misdaadverslaggever ben ik de hele wereld over geweest en tijdens die reizen ben ik ooggetuige geweest van schokkende misstanden en gewetenloze misdaden, waarvan veel onschuldige mensen het slachtoffer werden," laat hij weten. "Mensenhandel, kinderprostitutie, slavernij, uitbuiting, sekshandel, noem het maar op. Niet zelden werden die misdrijven open en bloot gepleegd, voor iedereen waarneembaar, terwijl de wetgeving in die landen aan duidelijkheid toch niets te wensen overliet. Maar aan de naleving van die wetten schortte het wel: door geldgebrek, door een tekort aan gekwalificeerde mensen, soms ook door corruptie en vaak door onwetendheid van de bevolking.”

'Pik slavernij niet langer'

Aan die onwetendheid wil IJM met de campagne #IKBAS een eind maken. “Het verhaal van moderne slavernij is relatief onbekend," legt Kamsteeg uit. "Vaak krijgen wij na het delen van ons verhaal de verbaasde reactie ‘Maar slavernij is toch afgeschaft?’. Ook hebben weinig mensen beeld bij de martelingen die slaven anno 2018 vaak moeten ondergaan. Daarom bevrijdt IJM jaarlijks duizenden slachtoffers van slavernij en werken wij met overheden om voor eens en altijd een eind aan dit kwaad te maken. Daarnaast willen wij consumenten oproepen betrokken te raken. Pik slavernij niet langer. Kom ertegen in beweging. Dit kan onder andere door goed te letten op welke kleding je aanschaft of welke producten je in huis haalt. Een eind aan slavernij begint met bewustwording.”

Ikbas.nl
IJmnl.org

Beeld: Shutterstock

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons