Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Orgelbouwer schrijft Bijbelverklaring over Amos

‘Als ik Amos lees, leer ik God beter kennen’

Gert van de Weerd (72) is eigenaar van Johannus Orgelbouw. Naast zijn werk bestudeerde hij de afgelopen 36 jaar meerdere uren per dag de Bijbel. Hij schreef acht verklaringen over de profeten, waaronder Amos.

“Tot de komst van Amos profeteerden de profeten in Israël vrijwel alleen over hun eigen tijd. Elia, Elisa, het waren grote profeten, maar het waren ook onderhoudstechnici van het oude verbond dat God met Israël op de Sinaï gesloten had. ‘Aan dat verbond is een einde gekomen,’ vertelt Amos. Hij brengt in een tijd van welvaart de vervelende boodschap dat alles ten onder gaat. En niemand geloofde hem.

Amos, een onderbelichte profeet

Waarom Amos nu een onderbelichte profeet is? Dat heeft te maken met de visie van de kerk op Israël. Tegenwoordig beweren niet zo veel theologen meer hardop dat de kerk in de plaats van Israël is gekomen, maar hun theologie gaat daar nog wel vaak van uit. Dat betekent dat de boodschap van Amos niet meer gezien wordt als profetie voor Israël, maar als een symbolisch woord voor de kerk.

Geen gelukkige profetie

Als ik Amos lees, leer ik God beter kennen. In dit boek maakt Hij bekend waar Hij naartoe wil, wat Zijn plan is. Kijk goed naar de details van de grondtekst. Daar staat dat het einde verhaal is voor Israël en Juda, maar dat er aan het eind der tijden een keer ten goede komt. Amos legt haarfijn uit wat er gaat gebeuren en daarbij noemt hij ook dingen die nu nog moeten gebeuren. Er zal iemand komen die de verbondsbreuk gaat helen. Volgens ons was dat Christus, maar ze wezen Hem af. Als dat niet lukt, zegt Amos, rest er een doemscenario voor Israël. Het is dus geen gelukkige profetie.

Actuele profetie

Dit soort overwegingen passen niet in de leer van de meeste kerken. Toch heeft ook een rabbi het boek Amos zo uitgelegd. Hij zei: ‘Wij hebben het fout gedaan. Gods verbond is verbroken.’ Volgens deze rabbi krijgt Israël echter een herkansing. Tegelijk waarschuwt hij het volk ervoor dat er vervolgingen met vreselijk veel slachtoffers zullen komen als het zijn leven niet betert. Amos zegt dat de schapen van de bokken gescheiden worden en de ongelovigen gedood. Een rest van Israël beërft daarna het messiaanse rijk. Amos is volgens mij dus geen Bijbelboek uit voorbije jaren, maar een actuele profetie. Het moet het volk Israël begeleiden tot het eind der tijden.”

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons