Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Grof en rauw maar ook mild en ontroerend

Rick de Gier over nieuwe film 'Lady Bird'

Weinig filmgenres zijn zo voorspelbaar als de Amerikaanse highschoolfilm. De hoofdpersoon is bijna altijd een buitenbeentje dat graag bij de populaire kliek wil horen, in conflicten verzeild raakt met ouders en leraren, wat met seks en drugs experimenteert en verliefd wordt op iemand die niet bij hem of haar past. Ten slotte komt alles op het nippertje goed op het schoolbal.

De nieuwe film Lady Bird voldoet aan al deze clichés, maar werd eerder dit jaar toch maar mooi genomineerd voor vijf Oscars, en heel veel andere prijzen. Terecht? Zeker. Want dit komische drama mag dan vertrouwd aanvoelen, het heeft ook een kwaliteit die veel soortgelijke films missen: authenticiteit. Debuterend regisseur Greta Gerwig baseerde het script op haar eigen ervaringen op een katholieke meisjesschool in de weinig enerverende stad Sacramento, en dat persoonlijke element proef je in alles terug.

Hoofdpersoon Christine (Saoirse Ronan, die zo goed was in het melodrama Brooklyn) is een eigenzinnig meisje van
 17, dat erop staat Lady Bird te worden genoemd. Ze wil na haar examen gaan studeren in New York, zo ver mogelijk van Sacramento vandaan, maar dat wordt moeilijk omdat haar ouders het niet breed hebben. Tussen de rijke kinderen op school schaamt ze zich voor haar afkomst, en thuis botst ze voortdurend met haar al even eigenzinnige moeder (Laurie Metcalf, uit de komedieserie Roseanne).

Het verbale vuurwerk tussen moeder en dochter behoort tot de hoogtepunten van de film. Dat is te danken aan de geweldige actrices, maar ook aan het spitsvondige script. Filmmaker Gerwig (ook bekend
 als actrice) heeft een heel eigen gevoel voor humor: een tikje absurd, soms venijnig, maar ook liefdevol. Daardoor 
is Lady Bird enerzijds nogal grof en rauw, maar anderzijds mild en ontroerend. Hoezeer de personages zich ook misdragen of belachelijk maken, ze worden nooit afgeschreven. En alles waar Lady Bird van baalt – haar strenge moeder, haar suffe woonplaats, de katholieke school – blijkt haar ten slotte toch ook heel dierbaar te zijn.

Trailer Lady Bird

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Wat drijft een filmmaker om zo’n ramp – nog zo vers in het geheugen – te verfilmen?

Rick de Gier

18 juni 2018
12 christelijke films en series op Netflix

12 christelijke films en series op Netflix

Van kinderfilms tot waargebeurde verhalen

Pieter-Jan Rodenburg

25 mei 2018
Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Rick de Gier over nieuwe film 'Hostiles'

Rick de Gier

13 april 2018