Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop

Als christen succesvol ondernemen

Blog van personal coach Carianne Ros

‘Succes’ is een woord waar je óf heel enthousiast van wordt, óf waar je allergisch voor bent. Iedereen vult dit begrip – dat volgens Van Dale ‘een goede uitkomst’ of ‘iets dat goed afloopt’ betekent – voor zichzelf anders in. Hoe kun je als christen succesvol zijn?

Je kunt letterlijk ‘succesvol’ zijn, terwijl je je doodongelukkig voelt. Wil God dat je op die manier succesvol bent? Nee, natuurlijk niet! Verlangt God ernaar dat je succesvol bent in wereldse zin – rijk en populair worden? Nee, ook niet. God verlangt ernaar dat we ten eerste investeren in een goede relatie met Hem en ten tweede dat we goede rentmeesters zijn. Hij vindt het belangrijk dat we liefdevol zijn, dat we vrucht dragen voor Zijn eer, dat we eerst Hem zoeken en Zijn gerechtigheid, dat we elke dag meer op Jezus gaan lijken en dat we Hem leren vertrouwen.

Investeer in Gods prioriteiten

Investeer elke dag in de prioriteiten die God voor jou belangrijk vindt en je zult je een zeer succesvol persoon voelen!

Je ervaart pas succes als het succes dat je nastreeft, je ook een gevoel van zingeving geeft, dat het ertoe doet wat je gepresteerd of bereikt hebt. Succes behalen is alleen leuk als je er ook plezier in hebt. Alleen maar voor goede cijfers gaan (of dat nou voor je diploma is of voor op je bankrekening) is voor de meeste mensen niet interessant.

Leef vanuit je intrinsieke motivatie

Als je wilt weten wat Gods prioriteiten voor jouw leven zijn, kun je kijken naar de algemeen geldende leefregels die God gaf, zoals bijvoorbeeld in Micha 6:8: ‘Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.’ Maar dan weet je nog steeds niet precies wat jij persoonlijk moet doen en hoe je dat gaat bereiken…

Het is belangrijk naar je hart te leren luisteren en vanuit je innerlijke drijfveren te leren leven. Je intrinsieke motivatie wordt aangewakkerd door de combinatie van je persoonlijkheid, motiverende omgeving, talenten, waarden, gaven en natuurlijk ook door Gods passies die Hij in je hart gelegd heeft. Als je je richt op dat wat God jou gegeven heeft om mee bezig te zijn, ervaar je een groot gevoel van zingeving en daarmee ook succes.

Vier je successen en geef niet op!

Succes is vaak het resultaat van veel bidden en ook hard werken. Het komt je meestal niet aanwaaien. Dus: als je succes geboekt hebt, oftewel, als je iets op een goede manier hebt afgerond, vier dan feest! Wees dankbaar en blij voor wat je hebt mogen doen en sta daar ook bewust bij stil. Te veel mensen rennen maar door, zonder de mooie momenten ook bewust mee te maken. We zijn niet gemaakt als robotten, we zijn bedoeld om kinderen van God te zijn. En hoe blij wordt een vader, wanneer hij zijn kinderen ziet genieten? God wordt er ook blij van wanneer we dankbaar zijn voor de zegeningen die Hij aan ons gegeven heeft. Blijf dicht bij Hem en onthoud: ‘Wees vastberaden en standvastig, laat je door niets weerhouden of ontmoedigen, want waar je ook gaat, de HEER, je God, staat je bij!’ (Jozua 1:9).

Op welke manier heb jij het gevoel dat je succesvol bent?

Geschreven door:

Carianne Ros

Christentherapeut en personal coach

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons