Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--arrow-down Icon--chevron-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Wordt dit de eerste Nederlandse MAF-pilote?

Rebekka Verheij (31): 'Ik kon er niet omheen, God heeft me geroepen'

Ze is de eerste Nederlandse vrouw die een opleiding volg tot bushpilote voor de MAF: Rebekka Verheij (31) uit Aalsmeer. "De inhoud van het werk is voor mij het belangrijkste, maar diep vanbinnen ben ik toch een beetje een avonturier."

Als kind was Rebekka dol op vogels. “Vroegen andere kinderen speelgoed voor hun verjaardag, ik was veel blijer met een vogelhuisje. Buiten kon ik heel lang kijken hoe de vogels vlogen in de lucht.”

Ook later in haar leven kwam de liefde voor vliegen tot uiting: zo wilde Rebekka een tijdje straaljagerpiloot worden en als tiener had ze zweefvliegles. Maar het moment dat ze er écht meer mee ging doen, kwam pas toen ze al docent Bewegingswetenschappen was aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar ze 4,5 dag per week werkt. “Ik kreeg van vrienden een vliegles cadeau in een sportvliegtuigje waarin ik zelf mocht sturen. Toen ik geland was, dacht ik: wauw, ik wil echt gaan vliegen.” Ze koos voor een opleiding tot bushpilote bij de MAF, de organisatie die naar onbereikbare gebieden vliegt voor hulpverlening en het brengen van het Evangelie.”

Vliegen zat dus altijd wel in je DNA. Maar hoe kom je dan terecht op een opleiding tot MAF-pilote?
“Dat was ongeveer een jaar geleden. Ik wist wel dat de MAF bestond, maar om daar concreet iets mee te doen, was niet eerder in me opgekomen. Toen ik met het sportvliegtuigje had gevlogen, ging ik filmpjes van de MAF kijken op YouTube. Bovendien heb ik het ervaren als een roeping van God. Eerst begon het heel vaag, ik kreeg het gevoel dat ik naar het buitenland moest. Later werd dat concreter. Ik schrijf brieven met een meisje in India. Zij stuurde me op een gegeven moment een tekening met een vliegtuigje erop, terwijl ze van niks wist. Meestal tekent ze bloemetjes en hartjes. Toen ik haar dat liet weten, schreef ze terug: “God had me gevraagd een vliegtuig te tekenen.” Vanaf dat moment was het duidelijk dat ik er niet meer omheen kon.”

Hoe ziet de opleiding eruit?
“Er is een theoriegedeelte, dat vooral bestaat uit zelfstudie. Vanwege mijn werk doe ik de opleiding parttime en studeer ik in de avonduren. Daarnaast heb je praktijklessen, die je kunt vergelijken met een autorijles. Samen met de instructeur zit je in een vliegtuig en hij leert je bijvoorbeeld de scherpe bochten te draaien, of te landen. Ook mag ik nu soms alleen vliegen. Dat is echt heel erg leuk! Hoe lang ik nog bezig ben met de opleiding, hangt af van de vorderingen, maar zoals het er nu naar uitziet, is dat nog twee jaar.”

Heb je niet overwogen een gewone vliegopleiding te gaan doen, bijvoorbeeld bij de KLM?
“Dat zag ik minder zitten. Je vliegt dan toch op een andere manier. Bij een gewoon vliegtuig bijvoorbeeld kun je veel op de automatische piloot vliegen, een klein vliegtuigje besturen is wat dat betreft uitdagender. Ook vlieg je voor de MAF over mooie natuurgebieden. Maar het is met name het doel waar je voor vliegt. De MAF doet medische en evangelisatievluchten, en mij lijkt een combinatie van beide heel mooi om te doen. Dan breng je de ene keer inentingen of andere medische hulpmiddelen, de andere keer bijbels voor Wycliffe.”

Vliegen is niet ongevaarlijk...
“Ik weet niet of het werk echt heel risicovol is. Het is vooral zaak om te besluiten om niet te gaan vliegen als de omstandigheden dat niet toelaten. Vooralsnog vind ik het idee om naar het buitenland te gaan niet echt spannend, maar ik heb er vooral gewoon heel veel zin in. Want al is de inhoud van het werk voor mij het belangrijkste, diep vanbinnen ben ik toch een beetje een avonturier.”

Beeld: MAF 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons