Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Oprechte, urgente boodschap in 'The Post'

Rick de Gier: 'Goed dat deze verhalen worden verteld'

Wel toepasselijk dat The Post, een film die zich afspeelt op een hectische krantenredactie, met een gevoel van urgentie en een strakke deadline werd gemaakt. Regisseur Steven Spielberg zat midden in de productie van een grote sciencefictionfilm (Ready Player One, verwacht in april) toen hij het script van The Post las en besloot dat gauw tussen de bedrijven door te verfilmen. Vanwaar de haast? Bittere noodzaak, vond Spielberg.

Hij maakte zich ernstige zorgen over de persvrijheid in de VS, nu er een president was aangesteld met geen greintje respect voor de serieuze media. Met The Post wilde hij een tegengeluid laten horen. De film vertelt weliswaar een historisch verhaal, maar de boodschap is reuze actueel: een gezonde democratie kan niet zonder kritische, onafhankelijke journalistiek.

The Post speelt zich af in de jaren 70, op de redactie van The Washington Post. Daar wordt een stapel geheime documenten bezorgd – de zogenaamde Pentagon Papers – die bewijzen dat de Amerikaanse overheid al jaren erkent dat de oorlog in Vietnam een verloren zaak is. Wat dus impliceert dat duizenden soldaten voor niets de dood zijn ingejaagd.
Publiceren of niet? Dat is het dilemma waar de hoofdredacteur (Tom Hanks) en uitgeefster (Meryl Streep) van de krant voor staan. De regering-Nixon dreigt namelijk met enorme rechtszaken, en de aandeelhouders willen geen controverse. Er is niets nieuws onder de zon, wil Spielberg maar zeggen: destijds had Nixon al net zo’n hekel aan de pers als Trump nu.

Maar Nixon kreeg niet het laatste woord, en dat mag Trump ook niet krijgen. Het is een oprechte, urgente boodschap in een mooie, degelijk gemaakte film. Spielberg, die je toch vooral associeert met baanbrekende blockbusters als Jaws, E.T. en Jurassic Park, ontpopt zich de laatste jaren steeds meer als de opa van Hollywood. Met rustige drama’s als Lincoln, Bridge of Spies en nu dus The Post geeft hij wijze geschiedenislessen over dappere mannen en vrouwen die in barre tijden streden voor recht en waarheid. Het zijn geen verhalen meer waar de vonken van afspatten, maar het is goed dat ze worden verteld.

The Post | Trailer

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Utøya 22. juli: '72 minuten in de hel'

Wat drijft een filmmaker om zo’n ramp – nog zo vers in het geheugen – te verfilmen?

Rick de Gier

18 juni 2018
12 christelijke films en series op Netflix

12 christelijke films en series op Netflix

Van kinderfilms tot waargebeurde verhalen

Pieter-Jan Rodenburg

25 mei 2018
Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Keiharde film met indrukwekkend verhaal

Rick de Gier over nieuwe film 'Hostiles'

Rick de Gier

13 april 2018

Annemarie wordt langzaam blind

‘Ik weet niet goed of mijn ziekte een doornenkroon of een lauwerkrans is’