Icon--npo Icon--twitter Icon--facebook Icon--instagram Icon--mail Icon--search Icon--video Icon--image Icon--audio Icon--EO Icon--whatsapp Icon--linkedin Icon--snapchat Icon--youtube Icon--quote arrow-right Icon--menu clock Icon--background Icon--backgroundContent Icon--overlayBottom Icon--overlayTop Icon--girl Icon--boy Icon--cross

Opnieuw de verhalen uit de Bijbel ontdekken

Oprichter Happinez herontdekte de Bijbelverhalen

Inez van Oord (1958), schrijfster en oprichter van het tijdschrift Happinez, vroeg zich af waarom veel mensen Boeddha omarmen, maar Jezus links laten liggen. Ze wilde de Bijbelverhalen uit haar jeugd herontdekken, en schreef samen met haar broer Jos het boek Rebible. Dat werd genomineerd voor Beste Spirituele Boek van 2018.

Afgelopen zomer ijsbeerde de schrijfster en bladenmaker (naast Happinez bedacht ze het blad Seasons) regelmatig door haar huiskamer. Om vervolgens achter de computer weer verder te schrijven. Vraag na vraag popte op bij het onderzoek naar de Bijbelverhalen uit haar jeugd.

Jeugd

In totaal koos Inez samen met haar broer 14 verhalen om over te schrijven. Ze reisden er onder meer voor naar Rome en de Sinaïwoestijn. Aan het eind van ieder hoofdstuk volgt een eigen vertelling van het verhaal door Van Oord zelf. Daarnaast is het boek geïllustreerd met allerlei foto’s en bewerkingen van oude afbeeldingen van Bijbelverhalen.

Waarom wilde je dit boek wilde maken?
“Ik ben kerkelijk opgevoed, maar toen ik het huis uitging, ging ik niet meer naar de kerk en vergat ik de Bijbel. Ik startte na jaren een spirituele zoektocht en ontdekte de wijsheid van verschillende religies. Tot ik op een zondag ik in de kerk zat bij mijn broer Jos. Hij preekt niet, hij vertelt verhalen. Toen dacht ik: veel meer mensen zouden dit moeten horen. Ik realiseerde me dat ik zo veel spirituele boeken had bestudeerd, behalve de verhalen uit de Bijbel. Daarom belde ik mijn broer met het idee een boek te maken over de verhalen uit mijn jeugd.”

Jezus

Je vroeg je af waarom we Jezus links laten liggen. Kijk je nu anders tegen Jezus aan?
“Zeker. Ik zie Hem als een mooi, verlicht mens dat ik waardeer. Zoals ik dat ook heb bij andere spirituele leiders. Maar Jezus is het toppunt van alle verhalen, al blijf ik vragen houden.” 

In het boek beschrijf je dat je vindt dat Bijbelverhalen, zoals de passage over Noach en de ark, mytisch gelezen moeten worden. Toch zijn er veel christenen die de Bijbel wél als waarheid zien. Hoe kijk jij daar tegenaan?
“Als kind leerde ik dat de Bijbel onaantastbaars was. Tot ik ontdekte dat dit helemaal niet zo bleek te zijn. Het is denk ik juist aan ons om de teksten een nieuwe invulling te geven. Dat ontdekte ik door juist al die andere mythen te lezen. De Bijbel werd dus veel toegankelijker voor mij. Dat voelde enorm bevrijdend.”

Tegen welk verhaal zag je op en wat vond je het mooiste verhaal om uit te zoeken?
“Het verhaal van Judas en de kruisiging, daar zag ik tegenop. Ik ben er toch in gedoken, maar de kruisiging ging tegen alles in wat ik tot dan toe had geleerd. Zo veel accent op het lijden, terwijl Jezus een boodschap van liefde verkondigde. Toch kwam er een wending. Nadat Jezus de kus van Judas gekregen heeft, zegt Hij: ‘Vriend, ben je hier nu voor gekomen?’ Schitterend! Echt iets om te onthouden, bijvoorbeeld als een vraag aan jezelf: waar ben ik nu eigenlijk voor gekomen? Een ander prachtig verhaal vond ik de overspelige vrouw die door omstanders is veroordeeld. Ze baseren zich op de wet van Mozes, waar mensen zich toen aan hielden. Maar Jezus veroordeelt de vrouw niet, Hij schrijft letters in het zand. Misschien wilde Hij daarmee al laten zien dat wetten niet voor eeuwig zijn en ook in de tijd kunnen veranderen.” 

Wat is jouw conclusie na het schrijven van ‘Rebible’?
“Dat de hele Bijbel een poging is om iets onder woorden te brengen. De Bijbel bestaat uit woorden, maar woorden zijn menselijk. Het hele boek gaat over iets wat juist niet menselijk is. Een mysterie. Volgens de Bijbel is de hemel nu al op aarde te vinden. Dat gevoel is bij mij versterkt. Ik noem het een stille oase waar ik naartoe kan voor rust, een ‘ruimte’ die je zelf kunt openen. Dat zou je God mogen noemen, al geef ik het liever geen naam. Dan is het direct een persoon of een iets, terwijl ik dit ‘goddelijke’ ook in heel veel andere dingen vind. Maar mensen willen het een naam geven, en dus praten we over God. We zoeken er een beeld bij dat bij ons past, dat voor iedereen weer anders is. Als we dat niet zouden doen, zou er veel meer vrede zijn. Dat geloof ik echt.”

N.a.v. Rebible - ontdekking van vergeten verhalen, Kosmos Uitgevers. 24,99.

Beeld: Inez van Oord

Kijk hier de aflevering van 'Het Vermoeden' met Inez van Oord. 

Tip voor de redactie?

Of heb je een foutje gezien? Mail ons

Lees ook

Hoe ‘napalmmeisje’ Kim Phuc toch hoop vond

Hoe ‘napalmmeisje’ Kim Phuc toch hoop vond

'Ik had dood moeten zijn'

Gert-Jan Schaap

Recensie van Shusaku Endo’s eindelijk vertaalde Jezus-boek

Recensie van Shusaku Endo’s eindelijk vertaalde Jezus-boek

‘Meest overtuigende Jezusverhaal’ sinds de Matthäus?

Gert-Jan Schaap

19 september 2018
Vijf Bijbelse handvatten als je gepest wordt

Vijf Bijbelse handvatten als je gepest wordt

Wat zegt de Bijbel over pesten?

Zo verduurzaam je je kledingkast

11 leuke en makkelijke tips om mee aan de slag te gaan